Artykuł sponsorowany

Jak dbać o klimatyzację w samochodzie?

Jak dbać o klimatyzację w samochodzie?

W dzisiejszych czasach klimatyzacja to już niemal standardowe wyposażenie aut. O tym, jak bardzo jest pożyteczna, przekonujemy się szczególnie wtedy, gdy zaczyna szwankować. Trzeba pamiętać, że na jej prawidłowe działanie wpływają nie tylko stan techniczny i zużywanie się elementów samego układu, ale też właściwa eksploatacja i regularne przeglądy. Z naszego artykułu dowiesz się, w jaki sposób dbać o klimatyzację w samochodzie.

Regularne przeglądy i fachowy serwis

Wszyscy kierowcy samochodów z klimatyzacją wiedzą, że podlega ona wyeksploatowaniu, podobnie jak pozostałe układy w aucie. Nie każdy z nich zdaje sobie jednak sprawę, jak bardzo na jej stan wpływają regularne przeglądy, odpowiedni serwis i właściwa eksploatacja. Jeśli użytkownik pojazdu chce cieszyć się sprawnie działającą klimatyzacją jak najdłużej, powinien zadbać o obie te kwestie.

Jak często należy poddawać przeglądowi samochodową klimatyzację? Jak najczęściej, najlepiej raz do roku, tuż po zimie. To właśnie wtedy wielu kierowców po włączeniu klimatyzacji odczuwa nieprzyjemny zapach, który jest oznaką co najmniej jednego z kilku problemów. Może to być zaleganie grzybów i pleśni w elementach klimatyzacji, nieszczelność układu spowodowana korozją jego podzespołów, przedostanie się do niego rozmaitych drobnoustrojów i mieszaniny różnych związków wonnych lub poważne zanieczyszczenie filtra kabinowego i jego obudowy, które z kolei prowadzi do zabrudzenia kluczowego elementu klimatyzacji, czyli parownika.

Źródło brzydkiej woni może rozpoznać i skutecznie usunąć fachowiec dokonujący przeglądu.

  Oczywiście można próbować odgrzybić klimatyzację na własną rękę, ale nigdy nie będzie to tak skuteczne, jak profesjonalne ozonowanie. Nie da się samodzielnie oczyścić i odrdzewić np. parownika, bo ten element trzeba po prostu wyjąć z całego układu. Często przyczyna nieprzyjemnego zapachu leży w zaniedbaniu kierowców. Mam na myśli niepamiętanie o wymianie filtra kabinowego (przeciwpyłkowego) co 10 000 - 15 000 km lub stosowanie produktów niskiej jakości, niezawierających węgla aktywnego. Zdarza się też, że w klimatyzacji brakuje czynnika chłodniczego lub jest go za dużo. Ubywa go 10-15% w skali roku, dlatego trzeba pamiętać o jego uzupełnianiu. Lepiej nie robić tego samodzielnie, na oko, bo można go dodać za dużo. Potem trudno rozpoznać, czy jest niedobór, czy nadmiar, bo w obu przypadkach klimatyzacja nie chłodzi dostatecznie dobrze. Najlepiej dbać o klimatyzację poprzez oddanie jej w ręce prawdziwych specjalistów i regularny, coroczny serwis

– stwierdza pracownik firmy Carman ze Szczecina, oferującej m.in. przegląd i serwis klimatyzacji.

Prawidłowa eksploatacja

Odpowiedzialność kierowcy za stan klimatyzacji nie ogranicza się do powierzenia jej fachowcom. Oprócz pamiętania o regularnym serwisie można dbać o klimatyzację na co dzień. W jaki sposób? Paradoksalnie przede wszystkim poprzez jej częste używanie, także w zimie. Wynika to z faktu, że cały układ klimatyzacji jest smarowany olejem, który ma kontakt z wszystkimi elementami, również z tym najdroższym – sprężarką. Chroni ją tym samym przed korozją i skutkami tarć. Jeśli używasz klimatyzacji zbyt rzadko, ryzykujesz awarię sprężarki, co może skutkować dużym wydatkiem na jego naprawę. Trzeba więc pamiętać o tym, by uruchamiać klimatyzację co najmniej raz na tydzień na co najmniej 15 minut, by sprężarka uzyskała odpowiednie smarowanie. To pozwoli też zminimalizować ryzyko rozszczelnienia układu.

Nie zapominaj również o tym, by wyłączać klimatyzację co najmniej na kilka minut przed wyłączeniem silnika. Pozwoli to na szybsze odparowanie wilgoci z parownika i zmniejszy jego podatność na zagrzybienie i korozję. Podobnie nie należy uruchamiać klimatyzacji bezpośrednio po włączeniu silnika. Lepiej odczekać kilka minut.

Aby klimatyzacja pracowała bardziej wydajnie i wolniej się zużywała, zanim skorzystasz z niej w cieplejsze dni, dokładnie przewietrz samochód przez kilka minut. Pozwoli to na wyrównanie temperatury powietrza na zewnątrz z tym wewnątrz pojazdu, a co za tym idzie – na szybsze i bardziej efektywne chłodzenie. Pamiętaj też o tym, by podczas działania klimatyzacji drzwi, okna i szyberdach w aucie były zamknięte. Dzięki temu unikniesz przedostawania się zbyt ciepłego powietrza do wnętrza samochodu i konieczności bardziej intensywnego chłodzenia. W takich okolicznościach klimatyzacja będzie mniej eksploatowana, a Twoje auto zużyje mniej paliwa.

Dodatkowo pilnuj, by temperatura, do jakiej klimatyzacja schładza wnętrze pojazdu była niższa najwyżej o 8-10°C niż ta na zewnątrz samochodu. Większa różnica temperatur sprzyja powstawaniu wilgoci, co zwiększa ryzyko rozwoju grzybów i szkodliwych drobnoustrojów oraz korodowania elementów układu.

Klimatyzacja w cieplejsze dni świetnie chłodzi, a w te chłodniejsze może wydatnie pomagać w odparowaniu szyb. Zmniejsza tym samym wilgotność powietrza. Uruchamiaj więc ją co jakiś czas, jeśli szyby w Twoim aucie są zaparowane.

Po włączeniu klimatyzacji czujesz nieprzyjemny zapach? A może po poprzedniej zimie nie dokonano jej przeglądu? Czas na wizytę w profesjonalnym serwisie. Przed oddaniem samochodu do warsztatu upewnij się, czy jego pracownicy rzeczywiście posiadają odpowiednie kompetencje, wiedzę, doświadczenie i niezbędny sprzęt. Porządny serwis oczywiście kosztuje, ale lepiej na tym etapie nie oszczędzać, bo później trzeba będzie wydać znacznie więcej. Nie sugeruj się również mitami dotyczącymi tego, że klimatyzacja powoduje wyraźny wzrost zużycia paliwa. Oczywiście zwiększa się ono, ale o najwyżej 0,1-0,4 l na 100 km w zależności od rodzaju silnika i samej klimatyzacji.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz