Jak dbać o filtry DPF i FAP w samochodzie?
Świadomość potrzeby ochrony środowiska przekłada się na wiele różnych dziedzin życia. Między innymi jest nią przemysł motoryzacyjny, który wdraża coraz nowsze ekologiczne rozwiązania. Niemal każdy samochód poruszających się po ulicach jest wyposażony w filtr cząstek stałych DPF lub FAP. Ograniczają one emisję szkodliwych związków ze spalin do atmosfery. Ich prawidłowe działanie, wymaga jednak odpowiedniej eksploatacji.
Czym są filtry DPF i FAP?
Dzielą się one na dwa rodzaje i są stosowane w odmiennych modelach samochodów, między innymi w pojazdach marki Ford. DPF to filtr suchy, którego zadaniem jest wyłapanie cząstek sadzy ze spalin, a tym samym ograniczenie emitowania szkodliwych związków do atmosfery. Mają zdolność do samodzielnego oczyszczania się, jednakże tylko pod warunkiem, gdy spaliny osiągną odpowiednio wysoką temperaturę – 600 stopni Celsjusza. Ma to miejsce z reguły podczas szybkiej i długotrwałej jazdy, na przykład po autostradzie. Drugi typ to mokry filtr FAP, który do prawidłowej redukcji spalin wykorzystuje specjalny płyn. Ten powoduje obniżenie temperatury samozapłonu sadzy do około 450 stopni Celsjusza, a tym samym minimalizuje czas regeneracji filtra. Stąd też ten rodzaj zdecydowanie lepiej sprawdza się do jazdy miejskiej.
Jak poprawnie eksploatować filtry?
W przypadku wersji mokrej należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynu katalizującego wypalanie sadzy, która jest wychwytywana przez komponent. Rodzaj, ilość oraz przybliżoną częstotliwość wyrównania jego poziomu producenci z reguły wskazują w instrukcji obsługi auta. Sytuacja staje się bardziej wymagająca, jeśli pojazd został wyposażony w filtr DPF, gdyż w miarę możliwości powinno się unikać jazdy na krótkich dystansach. Dobrze jest przynajmniej raz w miesiącu wybrać się na nieco dłuższą wycieczkę, która umożliwi utrzymanie co najmniej 2000 obrotów silnika na minutę. W przeciwnym razie warto stosować dedykowane preparaty, wspomagające regenerację filtra DPF podczas jazdy po mieście. Należy również dbać o regularną wymianę oleju silnikowego, a także odpowiedni dobór jego parametrów.
Na czym polega regeneracja w serwisie?
Objawami usterki, która wymaga interwencji specjalisty, mogą być podwyższone zużycie paliwa, jak również pogorszenie osiągów. Udanie się do warsztatu jest również konieczne, jeśli samodzielne sposoby oczyszczenia komponentu zawiodły – mowa o regeneracji pasywnej (podczas jazdy) oraz aktywnej (z wykorzystaniem układu elektronicznego pojazdu). W takim przypadku pozostaje tylko metoda wypalania urządzeniem zewnętrznym z wykorzystaniem najnowszych technologii czyszczenia chemicznego, co oferuje między innymi Serwis Ford Sławek, zlokalizowany w Katowicach. Przed przystąpieniem wykonywana jest z reguły analiza stanu technicznego filtra, która pozwoli zadecydować o możliwości regeneracji. W niektórych przypadkach zużycie może być tak duże, że konieczna będzie wymiana na nowy.
Pod żadnym pozorem nie należy decydować się na całkowite usunięcie komponentu z pojazdu. Takie działanie może bowiem skutecznie zakłócić współpracę poszczególnych podzespołów i doprowadzić do uszkodzenia silnika. Jazda samochodem bez filtra cząsteczek stałych grozi utratą dowodu rejestracyjnego, jak również homologacji. Dodatkowo auto znacznie traci na wartości w przypadku chęci jego sprzedaży.