Artykuł sponsorowany

Ile kosztuje montaż instalacji LPG w samochodzie i kiedy się opłaca?

Ile kosztuje montaż instalacji LPG w samochodzie i kiedy się opłaca?

Montaż instalacji gazowej w samochodach to wciąż popularny sposób na obniżenie kosztów podróżowania. Gaz LPG jest około dwukrotnie tańszy niż benzyna czy olej napędowy, jego spalanie również dużo mniej szkodliwe dla środowiska. Zamontowanie instalacji gazowej może nam przynieść sporo korzyści, pod warunkiem jej odpowiedniego doboru i właściwego użytkowania.

Kiedy warto rozważyć założenie instalacji gazowej?

System LPG sprawdzi się w większości pojazdów, ale pod pewnymi warunkami. Koszt jej założenia jest stosunkowo wysoki, dlatego warto wziąć pod uwagę przebiegi, jakie pokonujemy autem w ciągu roku. Rozpiętość cenowa instalacji jest dość szeroka, a jej typ zawsze powinniśmy dobierać do konkretnego typu silnika. Zdarzają się również wersje silnikowe niektórych samochodów, które „nie lubią” gazu. Przed podjęciem decyzji o założeniu instalacji warto zasięgnąć opinii na ten temat w wyspecjalizowanym warsztacie, takim jak PW Wilmot z województwa Kujawsko-Pomorskiego. Jeśli silnik naszego pojazdu jest przystosowany do zasilania gazem, zapoznajmy się z typami dostępnych na rynku systemów.

Dobór instalacji LPG do silnika

Najtańsze na rynku instalacje przeznaczone są do starych silników gaźnikowych. Nieskomplikowana budowa jednostki napędowej pozwala na pominięcie elektronicznych systemów sterujących dawkowaniem gazu, co znacznie obniża koszt, który powinien zamknąć się w ok. 1400 zł. Nieco więcej zapłacimy za system do silników z jednopunktowym wtryskiem paliwa. W takim przypadku cena założenia „gazu” wzrasta o wartość układu sterującego dozowaniem LPG. Montując taką instalację powinniśmy być przygotowani na wydatki w granicach 1500-2000 zł. Najdroższe i najbardziej skomplikowane będzie zasilenie gazem nowszych aut, których silniki działają w oparciu o wielopunktowy, elektroniczny wtrysk paliwa. W przypadku takich samochodów musimy zainwestować w instalację sekwencyjną. Jej zaletą jest przede wszystkim wysoka precyzja działania. Eliminuje także zjawisko „strzałów” w kolektorze dolotowym, które jest bardzo niebezpieczne dla silnika z wtryskiem wielopunktowym. Ceny takich niezawodnych instalacji zaczynają się od ok. 2400 zł i mogą osiągnąć nawet poziom 5000 zł.

Jak obliczyć, kiedy zwróci się koszt założenia instalacji gazowej?

Opłacalność instalacji zależy od ceny jej montażu i zużycia paliwa przez samochód. Musimy pamiętać, że w tym samym silniku spalanie gazu będzie o około 10% wyższe niż benzyny. Najszybciej zwrócą się najprostsze instalacje do silników gaźnikowych – „na zero” wyjdziemy już po ok. 6000 przejechanych kilometrów. Dalsza jazda to już czysta oszczędność – koszt przejechania stu kilometrów powinien być o ok. 50% tańszy niż na benzynie. W przypadku silnika z wtryskiem wielopunktowym zwrot z inwestycji nastąpi po przejechaniu nawet 10000 km. Powyższe szacunki mają charakter jedynie orientacyjny, dlatego warto przed podjęciem decyzji obliczyć opłacalność modyfikacji biorąc pod uwagę konkretny pojazd, pasującą do niego instalację i odległości, jakie pokonujemy w ciągu roku.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz