Gwarancja na samochód – na co uważać, by jej nie stracić?
Gwarancja producenta to coś, co wiele osób przekonuje do zakupu auta z salonu. Jest to swoisty parasol ochronny, który gwarantuje właścicielowi samochodu spokój przez pierwsze kilka lat jego użytkowania. Ten przywilej wiąże się jednak także z pewnymi obowiązkami i ograniczeniami. Wyjaśniamy, jakie czynności i zaniedbania mogą skutkować utratą gwarancji na samochód.
Co obejmuje gwarancja na samochód?
Gwarancja producenta zapewnia utrzymanie sprawności samochodu w czasie jej obowiązywania. Daje ona więc duży komfort psychiczny i finansowy.
Podstawowa gwarancja dla większości nowych aut trwa zwykle od dwóch do trzech lat. Zazwyczaj wygasa ona także po przejechaniu określonej liczby kilometrów, jeśli nastąpi to szybciej niż w podanym czasie. Może zostać jednak przedłużona w pewnych konkretnych przypadkach albo kupujący może otrzymać dłuższą gwarancję w ramach niewielkiej dopłaty lub aktualnej promocji. Producenci niekiedy specjalnymi warunkami gwarancji obejmują też wybrane komponenty – zwykle co najmniej roczna gwarancja obejmuje również oryginalne części zamienne.
Gwarancja obejmuje wady fabryczne i materiałowe. W praktyce oznacza to, że niemal każda usterka czy awaria zostanie w ramach ochrony gwarancyjnej naprawiona w autoryzowanym serwisie bez dodatkowych opłat. Dokładny zakres napraw i ochrony zależy jednak od producenta. Niektórzy z nich w ramach gwarancji oferują również darmową usługę Assistance, a więc całodobową pomoc w przypadku awarii na trasie.
Kiedy następuje utrata gwarancji na samochód? Na co uważać?
Podstawowym wymogiem dla utrzymania ochrony gwarancyjnej są regularne przeglądy. Producent informuje o tym, kiedy należy się na nie zgłaszać. Przeglądów gwarancyjnych najlepiej dokonywać w autoryzowanym serwisie. Posiadacze aut marki Mazda z Warszawy mogą się zgłosić na przykład do serwisu Auto 2000 P. Sójka. Fachowcy w ASO już przy okazji przeglądu często dokonują tak zwanych akcji serwisowych, czyli prostych napraw wadliwych komponentów.
Regularne przeglądy gwarancyjne to jednak nie jedyne, o czym musisz pamiętać, chcąc swobodnie korzystać z dobrodziejstw ochrony producenta. Twoje prawo do niej może zostać podważone w kilku innych przypadkach. Niedopuszczalne jest na przykład:
- tzw. zaniedbanie, czyli zwlekanie ze zleconymi przez autoryzowany serwis wymianami eksploatacyjnymi lub zgłoszeniem występującej w aucie usterki,
- ingerencja w konstrukcję pojazdu, a więc na przykład montaż instalacji LPG,
- chiptuning,
- ingerencja w wygląd, a więc tuning optyczny,
- użycie nieautoryzowanych części zamiennych,
- wymiana systemu audio.
Zasadniczo więc wszystkie modyfikacje samochodu powinny być wykonywane przez autoryzowany serwis według ściśle określonych procedur. To najbezpieczniejsze rozwiązanie, które umożliwi Ci zachowanie ochrony gwarancyjnej.