Artykuł sponsorowany

Gwarancja na samochód – na co uważać, by jej nie stracić?

Gwarancja na samochód – na co uważać, by jej nie stracić?

Gwarancja producenta to coś, co wiele osób przekonuje do zakupu auta z salonu. Jest to swoisty parasol ochronny, który gwarantuje właścicielowi samochodu spokój przez pierwsze kilka lat jego użytkowania. Ten przywilej wiąże się jednak także z pewnymi obowiązkami i ograniczeniami. Wyjaśniamy, jakie czynności i zaniedbania mogą skutkować utratą gwarancji na samochód.

Co obejmuje gwarancja na samochód?

Gwarancja producenta zapewnia utrzymanie sprawności samochodu w czasie jej obowiązywania. Daje ona więc duży komfort psychiczny i finansowy.

Podstawowa gwarancja dla większości nowych aut trwa zwykle od dwóch do trzech lat. Zazwyczaj wygasa ona także po przejechaniu określonej liczby kilometrów, jeśli nastąpi to szybciej niż w podanym czasie. Może zostać jednak przedłużona w pewnych konkretnych przypadkach albo kupujący może otrzymać dłuższą gwarancję w ramach niewielkiej dopłaty lub aktualnej promocji. Producenci niekiedy specjalnymi warunkami gwarancji obejmują też wybrane komponenty – zwykle co najmniej roczna gwarancja obejmuje również oryginalne części zamienne.

Gwarancja obejmuje wady fabryczne i materiałowe. W praktyce oznacza to, że niemal każda usterka czy awaria zostanie w ramach ochrony gwarancyjnej naprawiona w autoryzowanym serwisie bez dodatkowych opłat. Dokładny zakres napraw i ochrony zależy jednak od producenta. Niektórzy z nich w ramach gwarancji oferują również darmową usługę Assistance, a więc całodobową pomoc w przypadku awarii na trasie.

Kiedy następuje utrata gwarancji na samochód? Na co uważać?

Podstawowym wymogiem dla utrzymania ochrony gwarancyjnej są regularne przeglądy. Producent informuje o tym, kiedy należy się na nie zgłaszać. Przeglądów gwarancyjnych najlepiej dokonywać w autoryzowanym serwisie. Posiadacze aut marki Mazda z Warszawy mogą się zgłosić na przykład do serwisu Auto 2000 P. Sójka. Fachowcy w ASO już przy okazji przeglądu często dokonują tak zwanych akcji serwisowych, czyli prostych napraw wadliwych komponentów.

Regularne przeglądy gwarancyjne to jednak nie jedyne, o czym musisz pamiętać, chcąc swobodnie korzystać z dobrodziejstw ochrony producenta. Twoje prawo do niej może zostać podważone w kilku innych przypadkach. Niedopuszczalne jest na przykład:

  • tzw. zaniedbanie, czyli zwlekanie ze zleconymi przez autoryzowany serwis wymianami eksploatacyjnymi lub zgłoszeniem występującej w aucie usterki,
  • ingerencja w konstrukcję pojazdu, a więc na przykład montaż instalacji LPG,
  • chiptuning,
  • ingerencja w wygląd, a więc tuning optyczny,
  • użycie nieautoryzowanych części zamiennych,
  • wymiana systemu audio.

Zasadniczo więc wszystkie modyfikacje samochodu powinny być wykonywane przez autoryzowany serwis według ściśle określonych procedur. To najbezpieczniejsze rozwiązanie, które umożliwi Ci zachowanie ochrony gwarancyjnej.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz