Materiał Partnera

Gdzie wykorzystywane są hamulce pneumatyczne? Jak działają i jak zapobiegać ich awariom?

Gdzie wykorzystywane są hamulce pneumatyczne? Jak działają i jak zapobiegać ich awariom?

Hamulce pneumatyczne stosowane są głównie w samochodach ciężarowych o wysokiej masie i wadze. W przypadku pojazdów, które dodatkowo mają przyczepę, stosowany jest dwuprzewodowy układ hamulcowy. Jak zbudowane są hamulce pneumatyczne i jak dokładnie działają? Jak wypadają w porównaniu do tradycyjnych układów hydraulicznych i jakie są ich najczęstsze usterki? 

Jak działa pneumatyczny układ hamulcowy?

Pneumatyczny układ hamulcowy wykorzystuje ciśnienie powietrza, które pełni funkcję czynnika roboczego. Jego budowa jest zdecydowanie bardziej skomplikowana niż w przypadku układu hydraulicznego. Tym, co go wyróżnia, jest jego działanie w przypadku zerwania przewodów hamulcowych. W tradycyjnym układzie hamulcowym, kiedy wspomniany przewód zostanie przerwany, to wycieka z niego płyn i zatrzymanie pojazdu jest praktycznie niemożliwe. W pneumatycznych układach hamulcowych przerwanie przewodów automatycznie unieruchamia samochód.

Jakie są rodzaje pneumatycznych układów hamulcowych?

Hamulce pneumatyczne można podzielić na jednoprzewodowe i dwuprzewodowe. Różnią się między sobą sposobem sterowania układu hamulcowego przyczepy samochodu ciężarowego. Układ przewodowy wykorzystuje jeden przewód, który odpowiada za zasilanie oraz sterowanie hamulcami przyczepy. Układy dwuprzewodowe wykorzystują do tego dwa osobne połączenia. Ponadto różnica wynika nie tylko z konstrukcji, ale także ze sposobu uruchomienia hamulców.

Czy hamulec pneumatyczny jest awaryjny?

Awarii mogą ulec zarówno hydrauliczne, jak i pneumatyczne układy hamulcowe. Czy da się ich uniknąć? Przede wszystkim ważna jest ich regularna kontrola i zapobieganie sytuacjom, które powodowałyby nadmierne zużycie. Przyczyn awarii może być naprawdę wiele. Właściciel firmy Dekmot Jacek Kraczkowski wyjaśnia: Awarie układów hamulcowych wynikają ze zużytych okładzin ciernych klocków hamulcowych lub wytartych tarcz. Często zdarzają się sytuacje, w których układy te są zapowietrzone. Należy pamiętać, że awaria hamulców może stanowić zagrożenie dla kierowcy, ale także innych uczestników ruchu drogowego, dlatego warto co jakiś czas sprawdzać ich stan. Niesprawny układ hamulcowy może wydłużyć drogę hamowania. Może też zdarzyć się, że samochód straci przyczepność do jezdni. Takim sytuacjom można zapobiegać, regularnie kontrolując układ hamulcowy w serwisie samochodowym.

Wybierz sprawdzony serwis

Podstawą w przypadku regularnych przeglądów samochodowych jest wybór odpowiedniego mechanika. Przede wszystkim powinna to być osoba, która specjalizuje się w tego typu naprawach. Pneumatyczne układy hamulcowe różnią się od układów hydraulicznych. Specjalista, który doskonale zna się na naprawie samochodów osobowych, nie zawsze poradzi sobie z pojazdami ciężarowymi – wynika to z ich specyfiki. Warto zatem sprawdzić, czy wybrany serwis faktycznie rozwiąże Twój problem.

Opracowanie:
Jelcz-Laskowice, pl. Wrzosowy 6
tel. 504 201 707
Oceń artykuł (0)
0,0
Komentarze
Dodaj komentarz