Food trucki – moda rodem z Ameryki

Food trucki – moda rodem z Ameryki

Amerykanie to naród wyróżniający się bardzo specyficznym podejściem do życia, wyjątkowo ceniący dużo sycącego jedzenia oraz prostotę jego podawania. Efektem tego podejścia są narodziny food trucków, czyli mobilnej gastronomii, która w ostatnich latach zdobywa popularność w Polsce.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Krótka historia food trucków

Delektowanie się wielodaniowym posiłkiem z deserem, spożywanym za pomocą wielu rodzajów sztućców, przy stole z elegancką zastawą z pewnością nie jest zwyczajem amerykańskim. Tam, gdzie praca fizyczna jest codziennością, główny priorytet dotyczący jedzenia to możliwość szybkiego nasycenia głodu w każdych warunkach. Porządny hamburger w dużej bułce z licznymi dodatkami może być skonsumowany wprost na ulicy, w samochodzie czy przy metalowym stoliku ustawionym wprost na chodniku. Ta żywność typu fast food narodziła się w kulturze amerykańskiej jeszcze w XIX wieku, podobnie jak prekursor dzisiejszych food trucków – Chuckwagon stworzony przez Charlesa Goodnighta w celu sprzedawania jedzenia pastuchom na Dzikim Zachodzie.

Pomysł obwoźnej kuchni był strzałem w dziesiątkę, który przekształcił się w szereg jadłodajni na kółkach, ciągniętych przez konie. Oferowanym menu była wówczas kawa i kanapki, które kilka lat później zmieniły się w kiełbasę serwowaną przez Dog Wagons. Kolejne lata to rozwój kuchni polowych na potrzeby wojska. Hot-dogi zawitały na amerykańskie ulice w 1939 roku, sprzedawane ze specjalnych samochodów w kształcie bułki z parówką. Od lat 60.-70. XX wieku następował już bardzo szybki rozwój gastronomii na kółkach, a samochody sprzedające szybkie i proste posiłki na stałe wrosły w krajobraz miejski, do dziś stanowiąc nieodłączny element kultury tego kraju, wyjątkowo ceniony przez jego mieszkańców.

Food trucki w Polsce

Polska era food trucków dopiero się rozpoczęła, choć sprzedaż uliczna gorących posiłków nie jest już niczym nowym. Takie uliczne kuchnie, na których serwuje się kiełbasę na gorąco lub z grilla, szczególnie znane są z bazarów i rynków. Pod koniec lat 80. na ulicach pojawiały się też charakterystyczne samochody jednego z producentów mrożonek, który oferował w nich lody i inne produkty do przygotowania w domu. Klasyczne samochody-kuchnie od kilkunastu lat już towarzyszą różnym imprezom plenerowych, ustawiają się w okolicach dworców kolejowych, gdzie wprawdzie zajmują swoje stałe miejsce, ale w każdej chwili mogą być przetransportowane w inny rejon miasta.

O zaletach food trucków można mówić długo, ale chyba najważniejszą jest ich mobilność, pozwalająca na ustawienie wozu właśnie tam, gdzie w danej chwili jest najbardziej potrzebny. Serwowane posiłki mają iście amerykański charakter, chociaż nie wszystkie pochodzą właśnie z tego kraju. Kuchnie na kółkach oferują zarówno hot-dogi i zapiekanki, jak i burgery, kiełbasę, kebab, chili con carne, soki owocowe i warzywne, potrawy karaibskie, frytki, pierogi, kanapki i wiele innych prostych dań. Ta specyficzna forma gastronomii nie tylko staje się coraz popularniejsza i coraz bardziej ceniona w Polsce, ale bywa też doskonałym sposobem na urozmaicenie wielu imprez.

Opracowanie:
Mateusz
Redaktor pkt.pl
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży