Artykuł sponsorowany

Fakty i mity na temat soli drogowej

Fakty i mity na temat soli drogowej

Sól drogowa jest masowo wykorzystywana na całym świecie do odladzania nawierzchni, w tym – jak sama nazwa wskazuje – dróg, chodników i ulic. Jest bardzo skuteczna, a przy tym tania, dlatego wykorzystuje się ją na szeroką skalę. Jednak wokół niej narosło jednak wiele mitów. Co więc warto wiedzieć na temat soli drogowej?

Sól drogowa – fakty i mity

Sól drogowa to praktycznie czysta woda i chlorek sodu, którego zawartość waha się w granicach 90%-97%. Znacznie różni się ona jednak od spożywczej soli, ponieważ zawiera składniki nienadające się do spożycia, w tym substancje przeciwzbrylające, takie jak żelazocyjanek potasowy. Niepodważalny fakt jest taki, że sól drogowa – podobnie jak piasek – jest chętnie wykorzystywana do rozpuszczania oblodzeń, ponieważ jest tania i niezwykle skuteczna.

Sól drogowa eliminuje gołoledź często już w 15 minut. Cały proces opiera się na zjawisku fizycznochemicznym – roztwór ma niższą temperaturę zamarzania niż woda. W efekcie sól drogowa po wymieszaniu z lodem i śniegiem, prowadzi do ich topnienia w temperaturze około -10°C. Jej skuteczność jest więc bardzo wysoka, gdyż wykazuje natychmiastowe działanie.

- Mit na temat soli drogowej brzmi natomiast: nieznacznie szkodzi ona samochodom i innym pojazdom mechanicznym. Niestety, ale sól drogowa bardzo przyśpiesza korozję aut, zwłaszcza aluminiowych elementów nadwozia i podwozia. Destrukcyjnie wpływa przede wszystkim na felgi i lakier. Dlatego tak ważne jest, by w okresie zimowym regularnie czyścić pojazd – mówi specjalista z firmy ANILOP.

Sól drogowa niszczy też środowisko naturalne. Jej wysokie stężenie uniemożliwia korzeniom roślin pobieranie wody. Zmywana do jezior i strumieni, jest niezwykle problematyczna do usunięcia. Dlatego też wielu zwolenników ekologii nawołuje do ograniczenia stosowania soli drogowej. Czy jest to możliwe?

Czy sól drogową można zastąpić innymi substancjami?

Wiele renomowanych firm sprzątających i odśnieżających zajmuje się usuwaniem gołoledzi  z wykorzystaniem nowoczesnych i bezpieczniejszych środków odladzających. Wśród nich znajdują się chlorek wapnia i chlorek magnezu. To dwie alternatywy dla soli drogowej, które wykazują znacznie mniej szkodliwe działanie na roślinność, środowisko i metale.

Chlorki magnezu i wapnia roztapiają śnieg oraz lód w temperaturze nawet poniżej -30oC. Co istotne, nie brudzą one posypywanych nawierzchni, które są czyste nawet po roztopieniu gołoledzi. Chlorki magnezu i wapnia nie zostawiają nieestetycznych żółtych plam. Z powodzeniem zastępują więc chlorek sodu i z roku na rok zyskują coraz większą popularność.

 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz