Emilia Smuśkiewicz: Kiedy potrzebna jest wycena nieruchomości?
2024-07-19
Polskie przepisy prawne w wielu przypadkach narzucają na właścicieli nieruchomości konieczność wykonania wyceny mieszkania, domu czy działki. W tym celu należy skorzystać z usług rzeczoznawcy majątkowego. Z naszego artykułu dowiesz się, w jakich sytuacjach wycena wartości nieruchomości jest konieczna oraz jakie dokumenty są potrzebne do jej sporządzenia.
W jakich sytuacjach należy skorzystać z usług rzeczoznawcy majątkowego?
Konieczność wykonania wyceny nieruchomości przeważnie wymuszona jest przez przepisy prawne lub wynika z postępowania cywilnoprawnego. Z usług rzeczoznawcy majątkowego będziemy musieli skorzystać, gdy zechcemy nabyć nieruchomość i będziemy musieli w tym celu zaciągać w banku kredyt hipoteczny. Niektórzy klienci zabezpieczają się przy zakupie nieruchomości w przypadku atrakcyjnej ceny i sporządzają wycenę w celu uniknięcia trudności w urzędzie skarbowy, który może podważyć wysokości podatku od czynności cywilno-prawnych.
Jeśli zdecydujemy się przekazać naszą nieruchomość w użytkowanie, usługi rzeczoznawcy mogą okazać się przydatne w celu naliczenia należnego czynszu. W niektórych przypadkach wykonanie wyceny będzie potrzebne do naliczenia podatku od nieruchomości. Rzeczoznawca będzie również wyceniał naszą nieruchomość, jeśli będziemy ustalać wysokość odszkodowania za wywłaszczenie, gdy na należącym do nas terenie będzie np. budowana droga publiczna. Oszacowanie wartości nieruchomości może być również wymagane przez firmę ubezpieczeniową, w której zechcemy ubezpieczyć naszą nieruchomość, a także do celów księgowych, jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą.
W Koszalinie i okolicach profesjonalnych wycen nieruchomości dokonuje Emilia Smuśkiewicz. Posiada ona uprawnienia zawodowe do szacowania wartości nieruchomości oraz certyfikat potwierdzający uzyskanie dodatkowych kwalifikacji niezbędnych do wykonania wycen na potrzeby banków.
Jakie dokumenty należy przygotować, aby możliwe było wykonanie wyceny wartości nieruchomości?
Lista wymaganych dokumentów może różnić się w zależności od konkretnej sprawy, dla której wymagane jest wykonanie wyceny, ale jest kilka dokumentów, które stanowią podstawę do oszacowania wartości nieruchomości. Niezbędne będzie posiadanie wypisu z ewidencji gruntów oraz mapki. Przydatny może okazać dokument potwierdzający prawo własności nieruchomości w przypadku niezgodności zapisów w księdze wieczystej ze stanem faktycznym. W przypadku nieruchomości zabudowanych przydatne,a czasami wręcz niezbędne, mogą okazać się dokumenty dotyczące obiektu, takie jak projekt budowlany, inwentaryzacja budowlana czy wszelkie dokumenty, na podstawie których zostały one wybudowane.
Warto pamiętać, że wycena nieruchomości dotyczy jej wartości rynkowej w momencie wykonywania szacunku. Wycena powstaje przede wszystkim na podstawie porównania cen podobnych nieruchomości znajdujących się w danej okolicy.
Profesjonalne operaty szacunkowe u Emilii Smuśkiewicz
Emilia Smuśkiewicz jest rzeczoznawcą majątkowym z wieloletnim doświadczeniem zawodowym, który oferuje klientom profesjonalną wycenę nieruchomości, świadcząc usługi na terenie Koszalina i okolic. W ramach współpracy zapewnia wycenę domów, mieszkań, maszyn, urządzeń, lokali użytkowych, obiektów magazynowych, produkcyjnych, komercyjnych i przemysłowych. Wycenia także grunty pod zabudowę, inwestycyjne i rolne.