Materiał Partnera

Eksploatacja i awarie układu hamulcowego w samochodzie

Eksploatacja i awarie układu hamulcowego w samochodzie

Umiejętność hamowania to jedna z podstawowych funkcji pojazdu. Bez sprawnie działającego układu hamulcowego jego użytkowanie będzie niemożliwe. Od niego zależy to, czy będziemy w stanie zatrzymać auto, zmniejszyć prędkość lub unieruchomić je w czasie postoju. Dlatego ze szczególną uwagą powinniśmy traktować wszelki oznaki awarii. Przyjrzyjmy się zatem bliżej działaniu ego układu.

Najczęstsze awarie

Większość awarii, które dotykają układ hamulcowy naszego pojazdu, poprzedzona jest charakterystycznymi oznakami, których nie wolno nam zlekceważyć. Każdą, nawet najdrobniejszą usterkę, kierowca powinien usunąć – samodzielnie, jeśli ma w tym wprawę, lub profesjonalnym warsztacie. Usługi z zakresu naprawy samochodów prowadzi Auto-Service Andrzej Wojtan.

Awaria systemu ABS sygnalizowana jest poprzez zapalenie odpowiadającej mu kontrolki na desce rozdzielczej. Jej przyczyną mogą być: jazda po brudnych drogach, co naraża samochód na awarię czujników prędkości obrotowej kół oraz przegrzanie lub mechaniczne uszkodzenie.

Oprócz zapalonej kontrolki układu ABS oznaką, że system nie funkcjonuje poprawnie, jest blokowanie kół przy hamowaniu, a także, jeśli uszkodzone są zawory układu, miękki pedał hamulca.

O tym, czy konieczna w naszym samochodzie będzie wymiana klocków hamulcowych lub tarcz, możemy przekonać się poprzez hałasy oraz wibracje tarcz, wyczuwalny zapach spalenizny, nagrzewanie się felg w czasie jazdy oraz słyszalny metaliczny dźwięk tarcia. Klocki i tarcze zużywają się w miarę upływu czasu. Jak szybko jednak będziemy je eksploatować, zależy od naszej techniki jazdy.

Usterka hamulca ręcznego uwidacznia się przez zablokowanie koła mimo zwolnienia dźwigni, grzejące się obręcze kół oraz metaliczne chroboty i piski, które słyszymy w czasie jazdy. Powodem awarii może być zablokowanie po długim czasie nieużywania, jego niewłaściwa regulacja, korozja lub urwana linka.

Uważnie kontrolować należy zużycie płynu hamulcowego. Jego zawodnienie, korozja elementów wewnętrznych układu, utrata elastyczności przewodów – to wszystko ma wpływ a jego eksploatację. O tym, że potrzebna będzie wymiana płynu hamulcowego, sygnalizuje słabnąca skuteczność hamulców, miękki pedał hamulca, a także wystąpienie usterek pompy i zacisków hamulcowych.

O awarii tych ostatnich świadczyć będą pedał hamulca wpadający w podłogę, gwałtowny spadek skuteczności hamowania i wyciek płynu hamulcowego.

Szybka reakcja

Niesprawny układ hamulcowy oznacza niebezpieczną jazdę niezależnie od warunków. Poruszając się takim autem, stanowimy zagrożenie nie tylko dla siebie, ale też innych uczestników ruchu. Miejmy więc oczy otwarte na wszelkie zmiany w pracy naszego auta i reagujmy natychmiast – naprawa samochodu na pewno kosztować będzie nas mniej niż skutki jakiegokolwiek wypadku.

Opracowanie:
Janów Lubelski, Targowa 6
tel. 604 955 671
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz