Eksperci z zakładu mechaniki pojazdowej Auto Szlif potwierdzają fakty i obalają mity w zakresie regeneracji głowic do silników diesla i benzynowych
Przez lata na temat regeneracji głowic do silników benzynowych i diesla narosło wiele teorii. Co daje szlifowanie wałów? Czy głowice do samochodów osobowych można naprawić? A może trzeba kupić nowy element? Podobne pytania zadaje sobie wielu właścicieli pojazdów. Z nieprawdziwymi informacjami postanowili się rozprawić eksperci z firmy Auto-Szlif, zajmującej się regeneracją głowic do ciągników, a także samochodów ciężarowych i osobowych.
Regeneracja i naprawa to jedno i to samo – fałsz
W przypadku wystąpienia awarii uwaga mechaników jest skupiona na usunięciu konkretnej usterki. Naprawa jest więc działaniem związanym z wystąpieniem konkretnego problemu i sposobie jego eliminacji. Regeneracja obejmuje z kolei szereg czynności wykonywanych w zakresie całego podzespołu albo tylko niektórych jego elementów po to, aby maszyna mogła działać sprawnie jeszcze przez długi czas.
Regeneracja silników obejmuje działania w zakresie bloku, głowicy oraz wału korbowego. Dzięki temu po zakończeniu prac mechanizm działa bezproblemowo.
– twierdzi ekspert z zakładu mechanicznego Auto-Szlif w Częstochowie, zajmującego się między innymi szlifowaniem cylindrów samochodowych oraz innymi czynnościami w zakresie remontu i naprawy silników.
Regeneracja głowic do silników ciężarowych nie jest możliwa – fałsz
Zasada działania silnika korbowego polega na zamianie ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy. Rdzeniem mechanizmu jest układ składający się z wału korbowego, sworznia tłokowego, korbowodu oraz tłoka. Tłok, który jest przymocowany do korbowodu, wykonuje ruch w górę i w dół. Ruch wahadłowy jest możliwy dzięki połączeniu korbowodu z tłokiem z jednej strony (za pomocą sworznia), zaś z drugiej z wałem korbowym. W momencie, kiedy korbowód jest pchany przez tłok, na wał powstaje nacisk, w wyniku czego zaczyna się on obracać.
Sprawdź też: Czy opłaca się kupić samochód z silnikiem Diesla?
Ten sam schemat jest zachowany w budowie każdego silnika tłokowego, niezależnie od tego, w jakim pojeździe został on zainstalowany.
– wyjaśnia ekspert z częstochowskiej firmy Auto-Szlif, oferującej w ramach usług regeneracyjnych między innymi szlifowanie cylindrów oraz głowic do ciągników, aut osobowych i ciężarowych.
Szlifowanie wałów to jeden ze sposobów regeneracji silnika – prawda
Ponieważ w wyniku pracy silników poszczególne ich elementy, takie jak pierścienie, tłoki, cylindry, panewki, podkładki oporowe, rolki, sworznie, korbowody czy tłoki, ulegają naturalnemu zużyciu, każda maszyna prędzej czy później będzie wymagała uwagi. W ramach regeneracji i remontu sprawdza się uszczelnienia. Uszkodzone części są wymieniane. Po wykonaniu czynności naprawczych cały mechanizm jest dokładnie czyszczony, a wylany uprzednio olej uzupełniony.
Niektóre elementy wymienia się w całości na nowe, oryginalne bądź zamienniki. Inne można zregenerować. Do tej grupy należą cylindry oraz wały korbowe. Dokładne szlifowanie ich, polerowanie oraz wyważenie umożliwia dalszą pracę przez wiele lat.
– informuje ekspert.