Artykuł sponsorowany

Działanie i serwisowanie mechanizmu różnicowego

Działanie i serwisowanie mechanizmu różnicowego

Mechanizm różnicowy to jeden z elementów układu napędowego. Jego uszkodzenia są trudne do wykrycia – interpretujący niepokojące objawy kierowcy często zrzucają winę na inne komponenty swoich samochodów, co może prowadzić do nieporozumień podczas rozmów z mechanikiem. Nie ulega bowiem wątpliwości, że samodzielne usuwanie usterek mechanizmu różnicowego nie wchodzi zazwyczaj w grę, wymaga bowiem ogromnych umiejętności i doświadczenia w mechanice pojazdowej. Istnieją na szczęście warsztaty samochodowe, które mogą nam w tym z powodzeniem pomóc.

Co daje nam mechanizm różnicowy (dyferencjał)?

Układ napędowy silnika składa się z wielu elementów. W jego skład wchodzą między innymi skrzynia biegów i mechanizm różnicowy – zwany dyferencjałem – wraz ze wszystkimi budującymi go przegubami napędowymi, kołami zębatymi, satelitami, kołami walcowymi czy półośkami. Zlokalizowanie awarii mechanizmu różnicowego wymaga dużych umiejętności – znacznie większych niż w przypadku diagnozy i niwelowania usterek silnika. Nie dziwi zatem, że zagadnieniem tym zajmują się wyłącznie doświadczone warsztaty samochodowe, takie jak serwis Pitstop. Jak działa mechanizm różnicowy? Podstawowe prawa fizyki każą sądzić, że w trakcie pokonywania ruchu po łuku koła po jednej stronie samochodu będą kręciły się z inną prędkością, niż te znajdujące się po drugiej stronie. Gdyby dyferencjału zabrakło, cały pojazd szybko wpadałby w poślizg. Nowoczesne konstrukcje zdają się natomiast wręcz „kleić” do asfaltu, niezależnie od tego, jak ostry łuk pokonujemy podczas prowadzenia auta. Mechanizm różnicowy umożliwia kołom na jednej osi uzyskanie zupełnie innych prędkości obrotowych, kontrolując je i stabilizując w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów. Nowoczesne dyferencjały są dopracowane do tego stopnia, że powstrzymują samochód przed poślizgiem nie tylko w trakcie normalnej jazdy, ale także w trakcie przemierzania dróg zimą.

Serwisowanie mechanizmu różnicowego

Konserwacja dyferencjału powinna być przeprowadzana przez renomowany warsztat samochodowy. Zawarte w nim oleje przekładniowe, o których wiemy zwykle dużo mniej niż o np. oleju silnikowym, są niezwykle istotne dla poprawnego działania całego mechanizmu. Wprawdzie nowoczesne konstrukcje tego rodzaju są w zasadzie bezobsługowe, ale zdecydowanie nie powinniśmy o nich zapominać – jeżeli oczywiście chcemy ustrzec się awarii. Ta objawia się w nietypowy sposób – wielu z nas upatruje jej źródła w źle dobranych oponach, niewłaściwie działającym silniku czy usterce skrzyni biegów, podczas gdy istota problemu leży zupełnie gdzieś indziej. Konieczna jest zatem rzetelna diagnoza wykonana przez specjalistę.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz