Artykuł sponsorowany

Dlaczego ustawienie zbieżności kół jest tak ważne? - Rotor

Dlaczego ustawienie zbieżności kół jest tak ważne? - Rotor

Co jakiś czas w każdym samochodzie należy ustawić zbieżność kół. Parametr ten wpływa bowiem między innymi na komfort jazdy, jak i nasze bezpieczeństwo. Kiedy należy sprawdzać zbieżność kół? Jakie są objawy niewłaściwej geometrii kół? Na te i inne pytania dotyczące tego zagadnienia odpowiadamy, bazując na doświadczeniach warsztatu samochodowego Rotor.

Co to jest zbieżność kół?

Mało kto wie, że koła pojazdu umieszczone na jednej osi wcale nie są ułożone idealnie równolegle do siebie. Posiadają minimalny kąt, który sprawia, że odległość między ich obręczami z przodu jest mniejsza niż z tyłu. Wtedy mamy do czynienia ze zbieżnością dodatnią. Przeciwieństwem tego ustawienia jest rozbieżność (tzw. zbieżność ujemna) i wówczas koła są lekko pochylone na zewnątrz. Rodzaj zbieżności, jak i jej kąt uzależniony jest od modelu samochodu. Producenci aut dopasowują geometrię kół do całej konstrukcji, dzięki czemu auto zachowuje się na drodze w taki sposób, jaki sobie wcześniej założyli. Dlatego ustawianie zbieżności kół przeprowadza się wyłącznie na podstawie danych fabrycznych konkretnego pojazdu.

Jakie są objawy niewłaściwe ustawionej zbieżności kół?

Typową oznaką świadczącą o problemach ze zbieżnością jest sytuacja, w której pojazd podczas jazdy zjeżdża w określoną stronę. Lekkie znoszenie w lewo lub prawo jest normalne. Jeśli jednak okaże się, że musisz ciągle dokonywać korekty toru jazdy, aby trzymać się prosto, to prawdopodobnie trzeba poprawić ustawienia tego parametru. Przy dłuższej eksploatacji zauważymy też nierównomierne zużycie opon.

Jak podkreśla mechanik samochodowy z warsztatu Rotor:

Problemy ze zbieżnością kół uwidaczniają się częściej po zimie, kiedy stan naszych dróg znacznie się pogarsza i jest większe prawdopodobieństwo, że wjedziemy w jakąś głębszą dziurę. Kolejną przesłanką jest naprawa układu kierowniczego i zawieszenia oraz wymiana opon.

Gdzie ustawiamy zbieżność kół?

Wyprostowanie zbieżności wymaga specjalistycznego sprzętu, za pomocą którego można dokonać precyzyjnych pomiarów i regulacji. W związku z tym najlepiej udać się do warsztatu posiadającego doświadczenie w naprawie zawieszenia. Dobrym przykładem jest serwis samochodowy Rotor z Gdyni, który dysponuje zarówno nowoczesnymi urządzeniami jak i specjalistyczną wiedzą. W tego typu miejscach fachowcy bez problemu ustawią zbieżność kół z dużą dokładnością i zgodnie ze specyfikacją producenta auta.

Opracowanie:
Gdynia, Jana z Kolna 28
tel. 601 690 815
Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz