Dlaczego Twoja strona www powinna być responsywna?

Dlaczego Twoja strona www powinna być responsywna?

Raport GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce – wyniki z badań statystycznych 2015-2019” wskazuje, że w 2019 r. 77,4% użytkowników jako cel używania internetu wskazywało wyszukiwanie informacji o towarach i usługach[1], a ponad 53,9% dokonywało w sieci zakupów[2]. Użytkowników internetu było na koniec tego roku w Polsce niemal 28 mln, z czego 23,4 mln wykorzystywało do połączenia urządzenia mobilne[3]. Przygotowując stronę internetową dla firmy nie można pominąć potrzeb tej grupy, bo to urządzenia mobilne wyznaczają dziś kierunek rozwoju internetu.

Responsywność strony – co to takiego?

RWD czyli Responsive Web Design to technologia budowy stron internetowych, w której elementy konstrukcyjne strony są elastyczne tak, by po skalowaniu dopasowywały się do rozmiaru ekranu urządzenia, na którym dana witryna będzie otwierana. Jest to w praktyce niezbędne dziś rozwiązanie dla właścicieli stron internetowych: technologia RWD umożliwia poprawne i czytelne wyświetlenie strony na każdym urządzeniu i na każdym z nich witryna będzie wyglądała tak samo (np. z zachowaniem detali graficznych czy pełnych wersji treści), w przeciwieństwie do mobilnej wersji strony. To także rozwiązanie wygodne dla samego użytkownika, nie musi on powiększać lub pomniejszać oglądanej zawartości, by móc się z nią zapoznać, nie ma problemów z nawigacją i szybkim odnalezieniem niezbędnych informacji. Dlaczego jeszcze warto mieć stronę zaprojektowaną w tej technologii?  


Firmowe strony www na każde urządzenie. Zobacz -->


Zalety stron responsywnych                                                                                         

Jedną z najważniejszych zalet stron responsywnych jest kwestia ich dobrego indeksowania się w wyszukiwarce, od 2018 r. bowiem Google oficjalnie premiuje dodatkowo strony zaprojektowane z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych i uznaje je za punkt startowy do skanowania całej witryny i ustalenia jej pozycji (Mobile First Index). Brak responsywności strony oznaczać tu będzie automatyczne obniżenie pozycji w Google. Jako, że strona wykonana w technologii RWD jest uniwersalna (ma zwykle layout w trzech rozdzielczościach), to nie trzeba też jej adresu przenosić do subdomeny (jak w przypadku mobilnej wersji), a więc w jej przypadku ruch wygenerowany z urządzeń mobilnych będzie się indeksował równocześnie z ruchem z urządzeń stacjonarnych na konto pojedynczego adresu www.

Choć koszt wykonania strony responsywnej jest zwykle większy, a czas projektowania  dłuższy od wersji mobilnych, to niewątpliwą zaletą technologii RWD jest jej późniejsza obsługa – właściciel strony nie będzie musiał utrzymywać i aktualizować dwóch witryn, a tylko jedną. Zagadnienie to wiąże się nie tylko z kosztami, ale też umiejętnością zmiany treści, grafik i innej zawartości w dwóch najczęściej różnych systemach zarządzania zawartością. Strony responsywne są dla właścicieli lub administratorów po prostu wygodniejsze w użyciu.



Ostatni element to liczba użytkowników odwiedzających stronę: przy tak dużym ruchu z urządzeń przenośnych responsywność pozytywnie wpływa na konwersję, a więc skuteczniejsze osiąganie celów, do których dana strona została stworzona. Dlaczego? Jest ona dostępna dla wszystkich używających internetu, internauci nie muszą czekać na załadowanie się witryny ani domyślać się, w jaki sposób poruszać się po stronie, mogą bez przepisywania na telefon numeru zadzwonić do firmy lub wysłać od razu maila. Taka budowa sprzyja pozostawaniu użytkowników na stronie, a sam sposób oglądania – podobny do tzw. scrollowania znanego z mediów społecznościowych – ułatwia wyświetlanie reklam, formularzy kontaktowych czy dokonanie zakupu.


[1] Społeczeństwo informacyjne w Polsce – wyniki z badań statystycznych 2015-2019 - raport GUS, s.168. 

[2] Tamże, s.176

[3] Polscy internauci w grudniu 2019, raport PBI.

Oceń artykuł (3)
1.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży