Materiał Partnera

Czytanie książek uszlachetnia

Czytanie książek uszlachetnia

Niewielu z nas, w dzisiejszej dobie, gdy czasu na małe przyjemności pozostaje coraz mniej, znajduje go na tradycyjne czytanie książek. Coraz częściej sięgamy po elektroniczne formy literatury, jak audiobooki lub po prostu korzystamy z coraz częściej dostępnych ekranizacji. Warto jednak podtrzymać czytanie książek w ich klasycznej odsłonie przede wszystkim u dzieci w okresie ich rozwoju.

Wpływ książek na rozwój emocjonalny dzieci              

Niezależnie od tego, czy książka jest ilustrowana czy bez obrazków, wpływa podobnie. Poprzez czytanie dziecko przenosi się w świat kreowany przez autora oraz uruchamia własną wyobraźnię. Fantazja powoduje, że dzieci widzą obrazy, które opisywane są w książce. Czują wpływ na to, co widzą oraz własne emocje, wywoływane w danej chwili przez kolejne fragmenty czytanej książki. To bardzo ważne w rozwoju emocjonalnym najmłodszych. Warto czytać książki razem z dziećmi. Modulować głosem, omawiać przeczytane fragmenty, zadawać dziecku pytania oraz dzielić się własnymi odczuciami. Czytanie książek pozwala najmłodszym poznawać inny, odległy świat, dostrzegać różne punkty widzenia, poszerzać własne horyzonty, widzieć różnice pomiędzy ludźmi oraz wieloma aspektami życia.

Ponadto książki to doskonała baza budująca zasób słownictwa oraz elokwencję dzieci. Książki przed wydawaniem poddawane są korektom. Proces ten ma na celu uchronić czytelnika przed stycznością z błędami ortograficznymi, gramatycznymi czy stylistycznymi. Również merytorycznie sprawdzana jest ich poprawność. Dzięki temu, książki są nie tylko skarbnicą wiedzy, ale także pozwalają na wzbogacanie języka, niezależnie od tego, czy jest to język rodzimy czy obcy.

Poczytaj mi…

Coraz bardziej powszechną praktyką są słuchowiska oraz grupowe czytanie w placówkach edukacyjno-wychowawczych. Już od najmłodszych grup dzieci oswajane są z książką w różnych formach. Podczas rekrutacji do przedszkola warto zadbać o odpowiednią placówkę. W zależności od jej profilu, książki czytane są w języku polskim lub w językach obcych. W dwujęzycznych żłobkach, przedszkolach czy szkołach, organizowane są zajęcia, w których wykwalifikowani nauczyciele i wychowawcy obcojęzyczni lub nauczyciele języków obcych, prowadzą z dziećmi zajęcia, podczas których opowiadane są historie na podstawie książek. Dzieci angażowane są do aktywności, zadawane są im pytania, wzbudzane są emocje. To dla dzieci doskonała zabawa połączona zarówno z nauką języka obcego, jak też z nowymi doświadczeniami w sferze rozwoju emocjonalnego.

Źródło: Academy International - Prywatne przedszkole i żłobek

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz