Artykuł sponsorowany

Czyszczenie filtra DPF - czy regeneracja jest konieczna?

Czyszczenie filtra DPF - czy regeneracja jest konieczna?

DPF jest jednym z elementów układu wydechowego w silnikach diesel. Czyszczenie filtra cząstek stałych z osadzonych w nim drobin węgla, popiołu i siarczanów jest konieczne, głównie z uwagi na niekorzystny wpływ nadmiernej emisji spalin na środowisko.

Normy Euro 5 wprowadzone w 2001 r. ograniczyły dopuszczalną ich emisję z 0,0,25 g do 0,005 g, co zrodziło potrzebę częstszego regenerowania tego podzespołu.

Dlaczego DPF się zapycha?

Emitowane przez spaliny drobiny węgla, popiołu i siarczanów spalają się w filtrze DPF pod wpływem działania wysokiej temperatury. Niestety wykorzystywanie samochodów z silnikiem diesel głównie do jazdy miejskiej nie sprzyja osiąganiu przez filtr odpowiedniej temperatury. W konsekwencji czego się zapycha. Jego czyszczenie trzeba więc przeprowadzać dosyć często.

Wielu kierowców odwleka wizytę w serwisie samochodowym, mimo że na tablicy rozdzielczej wyświetla się komunikat, informujący o tym, że filtr cząstek stałych nie działa sprawnie. Takie zaniechanie może doprowadzić do uszkodzenia tego elementu układu wydechowego. Zamiast więc niezbyt drogiej regeneracji, konieczna będzie kosztowna wymiana.

Zadaniem tego podzespołu jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji wraz z sadzą do atmosfery. Zanieczyszczenia w postaci sadzy nie przedostają się do środowiska, lecz osadzają na DPF.

Niekiedy do zapychania się tej części dochodzi zbyt często. Ma to miejsce wówczas, gdy samochód jest nieprawidłowo eksploatowany, np. nie usuwa się ewidentnych wad w działaniu układu paliwowego. Przyczyną może być również nieprawidłowe działanie układu EGR albo uszkodzenie układu dotrysku czynnika AdBlue.

Co jeszcze może powodować częste zapychanie filtra DPF? Z pewnością czynnikiem temu sprzyjającym są: awarie turbosprężarki, stosowanie dodatków do paliwa i płynów samochodowych, niezgodnie z zaleceniami producenta.

Jak wyjaśniają specjaliści z firmy Kg-Motus Kamil Glica - konieczność regularnej regeneracji filtra cząstek stałych wynika nie tylko z potrzeby ochrony środowiska i redukcji ryzyka uszkodzenia tego podzespołu. Nadmiar spali nagromadzonych w tym podzespole, zwiększa ilość spalanego paliwa i zmniejsza osiągi samochodu.

Na czym polega regeneracja DPF?

Czyszczenie filtra cząstek stałych jest wykonywane w coraz większej liczbie warsztatów samochodowych i stacjach diagnostyki pojazdów. Choć wielu kierowców próbuje samodzielnie usunąć zanieczyszczenia z tego elementu układu wydechowego, przy pomocy środków kupionych w sklepie motoryzacyjnym, to jednak dopiero demontaż podzespołu przez fachowca daje gwarancję tego, że DPF został prawidłowo zregenerowany. Dzięki temu nie ma ryzyka, że samochód nie przejdzie pozytywnie corocznego, obowiązkowego badania technicznego.

W profesjonalnym warsztacie przed demontażem części przeprowadza się szczegółową diagnostykę, która obejmuje badanie endoskopowe a niekiedy również zdjęcie RTG. Celem tego jest wykrycie wad technicznych filtra jak choćby jego pęknięcie lub stopnienie wkładu. W razie ich rozpoznania nie ma możliwości przeprowadzenia regeneracji - konieczna jest wymiana podzespołu na nowy.

Jeśli natomiast filtr i wkład nie są uszkodzone, wówczas czyszczenie jest możliwe. W niektórych warsztatach wykorzystuje się do tego ultradźwięki. Nie jest to jednak metoda zalecana, ponieważ negatywnie wpływa na węglik krzemowy, z którego wykonany jest filtr DPF.

Znacznie popularniejsza jest metoda hydrodynamiczna, która zamyka się w 4 etapach:

  • wpuszczenie środka o właściwościach czyszczących i zmiękczających,
  • trzykrotne czyszczenie wodą o wysokim przepływie (dwukrotnie w kierunku odwrotnym niż przepływ spalin oraz jednokrotnie zgodnie z tym kierunkiem),
  • usunięcie wody z filtra i jego osuszenie,
  • chłodzenie filtra.

Aby potwierdzić skuteczność przeprowadzonego czyszczenia filtra cząstek stałych, wykonuje się na zakończenie test przeciwciśnieniowy wraz z badaniem endoskopowym.

Opracowanie:
Sielec 20
tel. 518 450 518
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz