Czym jest UX i jak stworzyć stronę WWW zgodną z jego zasadami?

Czym jest UX i jak stworzyć stronę WWW zgodną z jego zasadami?

Wizytówką każdego nowoczesnego biznesu jest firmowa strona internetowa. Głównym celem działalności sieciowej jest zadbanie o jej skuteczność oraz wyróżnienie się na tle 1,7 miliarda serwisów WWW. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest tzw. User Experience. W naszym poradniku rozszyfrujemy tajemniczy skrót UX. Dowiesz się również z niego, dlaczego warto stworzyć witrynę przyjazną dla odbiorców.

Czym właściwie jest UX i dlaczego jest tak ważny?

Średni czas sesji pojedynczego użytkownika na stronie WWW to dwie-trzy minuty. Teoretycznie to właśnie w tym czasie musimy zainteresować odbiorcę projektem graficznym czy publikowaną treścią oraz sprawić, że uzna on naszą platformę za przyjazną i będzie dalej z niej korzystał. Jednak, co ciekawe odwiedzający jest w stanie już w czasie krótszym niż 5 sekund ocenić atrakcyjność serwisu internetowego. W tym wyjątkowo krótkim okresie musimy zachęcić potencjalnego klienta do pozostania i zapoznania się z proponowaną ofertą. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi służących do realizacji tego celu jest dobry UX.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Co kryje się pod tym tajemniczym skrótem? To bardzo szerokie zagadnienie, które tłumaczone z języka angielskiego oznacza po prostu „doświadczenie użytkownika”, czyli sumę wszystkich jego wrażeń, które towarzyszą mu podczas korzystania ze stron internetowych. O dobrym UX, mówimy, że jest projektowaniem platform zorientowanych na odbiorców. Projekt przyjazny dla potencjalnego klienta musi więc uwzględniać wszelkie obawy, potrzeby, umiejętności i przyzwyczajenia internautów. Stanowi połączenie czytelnego interfejsu, atrakcyjnego designu, wartościowego contentu i skutecznej interakcji. To właśnie na jego podstawie odwiedzający może ocenić witrynę jako użyteczną, wygodną czy po prostu spełniającą jego oczekiwania.

Czego pragnie użytkownik? Cechy przyjaznej strony WWW

Jeżeli podczas korzystania z serwisu internetowego użytkownik napotyka problemy, to może bardzo szybko go opuścić. W ten sposób firmowa strona WWW może stracić klientów. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto postawić na platformę opartą o dobry User Experience. Jego podstawą jest 6 kluczowych cech:

  • Przejrzystość: użytkownik odwiedzający stronę już po kilku sekundach powinien wiedzieć, gdzie znajdzie interesujące go treści (pamiętaj, że aż 75,4% internautów najczęściej wykorzystuje sieć do wyszukiwania informacji na temat towarów i usług). Podstawą przyjemnej i czytelnej strony jest intuicyjne menu uzupełnione o zakładki, filtry czy kategorie.
  • Intuicyjność: przyjazna platforma WWW musi działać intuicyjnie. Dzięki uporządkowanej strukturze i nawigacji użytkownik wie, gdzie się znajduje i co może dalej zrobić. Łatwość obsługi i poruszania się po serwisie można usprawnić poprzez np.: umieszczenie dodatkowych sekcji („popularne artykuły” lub „podobne produkty”), wykorzystanie menu okruszkowego czy przygotowanie właściwych opisów, nagłówków i tytułów.   
  • Estetyczność: pierwsze wrażenie odwiedzającego stronę powstaje na podstawie wyglądu i wykonania projektu. Atrakcyjny UX to przede wszystkim: przejrzysta forma, interesujący design, czytelna szata graficzna i intuicyjna obsługa. Pamiętaj o doborze odpowiedniej kolorystyki. Śledź trendy i zmieniające się upodobania internautów. Tylko unikalny i spójny projekt może zainteresować odbiorców.    
  • Dostępność na każdym urządzeniu: aby umożliwić internautom swobodny dostęp do treści i oferty, firmowa strona internetowa powinna dostosowywać się do różnych rozdzielczości ekranów. Potwierdzają to statystyki, według których w lutym 2021 roku strony grupy Google odwiedziło więcej osób na urządzeniach mobilnych (bo ponad 25 mln) niż na komputerach (22 mln). Responsywność to ważna cecha dobrego UX, która jest istotna zarówno ze względu na doświadczenie odbiorców, jak i z punktu widzenia SEO.
  • Szybkość: powolna strona WWW jest uciążliwa i zaburza pozytywne doświadczenia odbiorców. Nie powinna odświeżać się dłużej niż kilka sekund. Potwierdzają to badania wskazujące, że aż 40% internautów opuszcza witrynę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Jeśli chcesz, aby Twój serwis działał sprawnie, to wykonaj darmowy Audyt SEO.
  • Bezbłędność: nowoczesna i przyjazna odbiorcy strona WWW powinna być wolna od błędów. Podstawą dobrego UX jest poprawne działanie linków, niestwarzająca problemów nawigacja oraz aktualne i angażujące treści. W wypadku usterek należy zawsze wyświetlać odpowiednie komunikaty. O utrzymanie ciągłości i bezawaryjności może zadbać firma zajmująca się obsługą i budowaniem serwisów internetowych.

Strona_internetowa_1200x320

Dobry UX sklepu internetowego 

User Experience jest również podstawą każdego nowoczesnego e-sklepu. W myśl tej zasady tworzone są wygodne, użyteczne, przyjemne i łatwe w przeglądaniu oraz korzystaniu platformy handlowe. Celem zbudowanego na tej podstawie projektu jest nie tylko zapewnienie funkcjonalnego i czytelnego interfejsu, ale również uproszczenie drogi potencjalnego klienta do zakupu. Jeżeli chcemy zadbać o doświadczenie użytkownika, to musimy zastosować praktyczne rozwiązania, a także pozbyć się niechcianych i źle postrzeganych elementów.  

Do najważniejszych cech sklepu online w oparciu o UX należą:

  • Intuicyjność

Ogromny wpływ na internetową sprzedaż oferty ma łatwość obsługi e-sklepu. Wprowadzenie intuicyjnych rozwiązań stanowi więc absolutną podstawę. Funkcjonalności tworzone są na bazie informacji dotyczących poruszania się klientów po takich platformach. Dodatkowo na tej podstawie umieszcza się konkretne elementy w odpowiednich miejscach, które użytkownik może w prosty sposób odnaleźć. Naturalna nawigacja znacząco skraca proces poszukiwania produktów i dokonywania zakupów.  

  • Dostępność

Jeśli chcesz, aby Twój e-sklep odniósł  sukces, to musisz stworzyć platformę sprzedażową, która będzie dostępna przynajmniej dla 73% polskich internautów, którzy robią zakupy za pośrednictwem sieci. Ważnym elementem jest w tym przypadku dostosowanie strony internetowej sklepu do wszystkich ekranów – również smartfonów i tabletów. Zauważ, że aż 56% aktywności na stronach e-commerce stanowi ruch z urządzeń mobilnych. Warto również pamiętać o pewnych ułatwieniach dla osób starszych i niepełnosprawnych.  

  • Atrakcyjność

Pierwsze wrażenie i jednocześnie doświadczenie użytkownika powstaje bezwiednie na bazie designu sklepu internetowego. Co ciekawe wpływa on również znacząco na sprzedaż i decyzje zakupowe klientów. Wiedząc już, ile czasu odbiorca poświęca na ocenę strony WWW, możemy postawić na rozwiązania, które zachęcą klientów do przejrzenia oferty. Dużą rolę odegra w tym przypadku właściwa kolorystyka, sposób prezentacji produktów, wysokiej jakości zdjęcia, a także czytelne i dokładne treści oraz opisy.

  • Użyteczność

Najważniejszym celem każdego przyjaznego użytkownikowi sklepu internetowego powinno być umożliwienie wygodnych i nieskomplikowanych zakupów. Pamiętajmy, że im więcej funkcjonalnych i użytecznych rozwiązań wprowadzimy, tym większa szansa, że klient wróci do naszej oferty w przyszłości. Warto więc wprowadzić narzędzia skracające do minimum czas dokonania transakcji np. przyciski CTA czy możliwość sortowania produktów.

Nieważne czy tworzysz własny sklep internetowy, czy firmową stronę WWW – musisz zadbać o dobry UX. Na przyjaznej platformie użytkownik spędzi więcej czasu, a co za tym idzie, wzrasta szansa, że podejmie oczekiwane działania np. skorzysta z oferty czy zapisze się do newslettera. Pamiętaj, że wszystkie wspomniane cechy się uzupełniają i wzajemnie przenikają. Zastosuj je we własnym serwisie i zdobądź nowych klientów. Sprawdź również, jakie korzyści daje własny portal.

Źródła: Gemius, Chart: How Many Websites Are There? | Statista, Databox: Benchmarking Average Session Duration, WP Engine – The Power of One Second, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Digital 2021: Poland, Mediapanel.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży