Artykuł sponsorowany

Czym jest sterownik silnika ECU? Tłumaczą elektromechanicy z ECU SERWIS

Czym jest sterownik silnika ECU? Tłumaczą elektromechanicy z ECU SERWIS

W ostatnich kilku latach nastąpiła znaczna komputeryzacja samochodów, a koncerny motoryzacyjne coraz śmielej opracowują innowacyjne technologie. Nic zatem dziwnego, że kierowcy coraz częściej o pomoc udają się nie do zwykłych warsztatów samochodowych, ale do elektromechaników. Najlepsi z nich oferuje serwis sterowników silników ECU, które uznaje się za elektroniczne moduły sterująco-kontrolne. Kiedy należy przeprowadzić ich naprawy i na czym one polegają? O tym opowiadają fachowcy z warsztatu ECU SERWIS z Radomska.

O sterowniku ECU słów kilka

Sterownik silnika ECU to elektroniczny moduł sterujący i kontrolujący, który odpowiada za nadzór nad prawidłową pracą jednostki napędowej oraz współpracujących z nią podzespołów elektronicznych. Jak tłumaczą elektromechanicy z warsztatu ECU SERWIS, mowa o systemach ABS, ESP, TCS, a także o elementach składających się na wyposażenie komfortu auta (np. klimatyzacja czy ogrzewanie postojowe WEBASTO).

Zasada pracy sterowników ECU jest stosunkowo prosta. Elektroniczny moduł kontrolny, który ma postać mikroprocesora, odbiera informacje z czujników, którymi naszpikowane są samochody. Przetwarzane dane – pozyskiwane są one też z pamięci komputera – tworzą swoiste mapy pracy silnika, które po przeanalizowaniu ECU wykorzystuje do sterowania jednostką napędową w sposób ekologiczny i ekonomiczny. Sterownik jest zatem mózgiem samochodu i kontroluje m.in. wartość obrotu silnika przy określonym poziomie otwarcia przepustnicy.

Czym objawia się awaria sterowników ECU?

Sterowniki ECU zwane są niekiedy komputerami samochodowymi, a ich awaria niesie ze sobą poważne skutki. Elektromechanicy z warsztatu ECU SERWIS wyjaśniają, że uszkodzenie elektronicznego modułu kontrolnego wiązać się może z brakiem możliwości sterowania przepustnicą, pompą paliwa czy przepływomierzem. Objawem uszkodzenia ECU jest też problem z uruchomieniem silnika oraz szarpanie/dławienie auta po rozpoczęciu jazdy.

Konieczność serwisu komputera samochodowego występuje również wtedy, kiedy z nieuzasadnionych przyczyn kierowca informowany jest o błędach, a kontrolki często się zapalają. Sprawność pracy mikroprocesora ECU należy sprawdzać również po zauważaniu na desce rozdzielczej symbolu „Check Engine”.

Na czym polega serwis sterownika ECU?

Serwis sterownika ECU może dotyczyć różnych działań elektromechaników. Sprawdzają oni sprawność elektronicznego modułu i szukają przyczyn pojawiających się błędów. W warsztacie ECU SERWIS wykonywane są m.in. prace dotyczące wprowadzania modyfikacji w sterownik, a także aktualizowania jego oprogramowania. Liczyć można również na eliminowanie wad fabrycznych elektroniki oraz na kalibrację modułu po zakupie nieoryginalnego ECU. Ważną usługą jest też dobieranie używanych sterowników do konkretnego samochodu i przygotowywanie ich do połączenia w wersji „plug & play”. Wtedy komputer jest też zabezpieczany i plombowany, a kierowca może cieszyć znacznie niższym kosztem serwisu niż w przypadku zakupu nowego podzespołu.

Ponadto elektromechanicy ECU SERWIS specjalizują się w odzyskiwaniu danych z uszkodzonych sterowników, które np. spaliły się na skutek zwarcia instalacji czy zostały fizycznie naruszone podczas kolizji auta. Warto również wiedzieć, że serwis komputera samochodowego jest ważny przy awariach filtrów cząstek stałych, a także przy chęci zwiększenia mocy silnika w ramach usługi zwanej chiptuningiem. Specjaliści ECU SERWIS dzięki swoistemu odblokowywaniu rezerw jednostki napędowej, które pozostawił producent, są w stanie zapewnić wyższe osiągi pojazdu. Stanie się on szybszy, bezpieczniejszy i tańszy w eksploatacji. Wszystko to dzięki ingerencji w oprogramowanie sterownika.

Opracowanie:
Radomsko, Różana 3
tel. 663 580 229
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz