Artykuł sponsorowany

Czym jest pompa wtryskowa? Zadania, usterki, regeneracja

Czym jest pompa wtryskowa? Zadania, usterki, regeneracja

Ważnym elementem układu zasilającego silnik spalinowy jest pompa wtryskowa. To dzięki niej paliwo z baku dociera do wtryskiwaczy. Stosowane od początku motoryzacji przez lata ewoluowały wraz z rozwojem silnika. W nowoczesnych modelach wykorzystywany jest system common rail. Wyróżnić możemy też pompowtryskiwacze oraz pompy wtryskowe rzędowe i rotacyjną.

Zasada działania

Różne rodzaje pompy wtryskowej mają różne zasady działania. Niezależnie jednak od tego, jaki znajduje się w naszym samochodzie, jej regeneracją powinien zająć się odpowiedni serwis, taki jak Diesel Service Misztal.

Pompa rzędowa jest wyposażona w oddzielną sekcję tłoczącą dla każdego z cylindrów. W sekcji tej znajdują się cylinder i tłoczysko. Pompę napędza krzywka wału przy pomocy popychacza rolkowego. Regulacyjna tuleja osadzona jest na cylinderku i połączona ze stopą tłoczka. Otwory promieniowe, które wraz z zaworem tłocznym znajdują się na cylinderku, łącza przestrzeń z kanałami zasilającym i upustowym. Paliwo jest tłoczone, gdy otwór zasilający jest zasłonięty przez tłoczek. Przestaje być tłoczone, kiedy odsłonięty zostaje otwór spustowy.

W przypadku pompy rotacyjnej to wałek silnika elektrycznego napędza tarczę zbierakową. Paliwo znajduje się między rolkami w wycięciach tarczy a bieżnią. Zawór przelewowy odpowiada między innymi za obieg przepływu paliwa wewnątrz pompy. Urządzenie rozruchowe służy do zmiany kata wyprzedzenia wtrysku.

Nowoczesne układy zasilania wyposażone są najczęściej w system common rail. Składa się na niego pompa wysokiego ciśnienia tłocząca paliwo do ciśnieniowego zasobnika połączonego ze wtryskiwaczami.



Usterki i regeneracja

Główną przyczyną usterek pomp wtryskowych jest jakość paliwa. Szczególnie wrażliwe na to są pompy wysokiego ciśnienia w systemie common rail. Najczęściej uszkodzone zostają elementy takie jak sterowniki, przestawiacz kąta wtrysku, sekcja tłocząca. Powodem awarii może być też wyciek paliwa. W przypadku pompowtryskiwaczy na usterkę narażona jest też głowica silnika, ponieważ oprócz układu rozrządu znajduje pompowtryskiwacz wraz z układem mechanicznym. Ochroną przed awarią pomp niskiego ciśnienia będzie pilnowanie poziomu paliwa, które nie może spaść poniżej ¼ pojemności zbiornika. Sam zbiornik oraz przewody muszą być czyszczone co około dziesięć lat.

Naprawa pomp musi być wykonywana w specjalistycznym serwisie. Do jej przeprowadzenia konieczny jest sprzęt, którym przeciętny warsztat nie dysponuje. Regeneracja wtryskiwaczy przebiega z wykorzystaniem urządzeń do diagnostyki komputerowej.

Opracowanie:
Rawa Mazowiecka, Kościuszki 8
tel. 46 814 36 58
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz