Czym jest motoreduktor?
Korzystając z różnego rodzaju dóbr niejednokrotnie zastanawiamy się, w jaki sposób zostały one wyprodukowane. Postępująca automatyzacja procesów produkcji pozwala nam mniemać, że z pewnością przy minimalnym udziale człowieka – konkrety są dostępne wyłącznie dla wąskiej grupy pracujących w danej fabryce inżynierów. Dzisiaj uchylamy rąbka tajemnicy i skupiamy się na motoreduktorach – maszynach obecnych na niemal każdej linii produkcyjnej.
Motoreduktor – definicja i zastosowanie
Profesjonalne zakłady produkcyjne mają do dyspozycji wiele rodzajów motoreduktorów marek takich jak Siemens, Sew, Motovario czy Bonfiglioli. Zakupić je można np. w firmie Fosskia specjalizującej się w maszynach przemysłowych. Czym jednak jest ów motoreduktor i dlaczego jest tak niezbędny? Otóż: z definicji motoreduktor to maszyna napędowa. Stanowi nierozłączne, zintegrowane połączenie napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną. Czasem dochodzą do tego jeszcze urządzenia dodatkowe, takie jak sprzęgło jednokierunkowe, hamulce itp. Zwarta budowa motoreduktora sprawia, że zajmuje on znacznie mniej miejsca niż typowy, niezamknięty w jednej obudowie układ napędowy. Ta kompaktowość to jego cecha nadrzędna, decydująca o jego popularności na liniach produkcyjnych. Drugą z warunkujących sukces cech jest ogromna uniwersalność motoreduktorów. Obecnie coraz częściej zawierają konwencjonalne układy napędowe, zawierające takie typowe elementy, jak sprzęgła, silnik i przekładnie – często wielkogabarytowe. Służą dzięki temu do napędzania rozmaitych elementów linii produkcyjnej.
Dlaczego stosuje się motoreduktory?
Teoretycznie motoreduktor można zastąpić zwyczajnym silnikiem elektrycznym. Niestety, nie nadają się one do bezpośredniego napędzania organów roboczych maszyn przemysłowych, jeśli tylko te wymagają małych prędkości i dużych momentów obrotowych. Innymi słowy, jeśli dany element trudno poruszyć, a nam nie zależy nadto na jego dużym rozpędzaniu, klasyczny silnik elektryczny nie zda egzaminu. Istnieją wprawdzie wolnoobrotowe silniki elektryczne, ale są one drogie w eksploatacji, wielkie gabarytowo i bardzo ciężkie. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się więc połączenie typowego, wysokoobrotowego silnika elektrycznego z przekładnią, która redukuje jego prędkość kątową rzutującą na moment obrotowy. Takie połączenie to właśnie nasz motoreduktor. Parametry motoreduktorów mogą różnić się w zależności od ich typów, wśród których warto wyróżnić motoreduktory walcowe, płaskie, stożkowe, ślimakowe i planetarne.