Czym jest filtr cząstek stałych?
W nowoczesnych samochodach, głównie z silnikami dieslowymi, wykorzystuje się tak zwane filtry cząstek stałych – DPF. Do ich zadań należy oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek sadzy, a także popiołu, które powstają w wyniku spalania oleju napędowego. Warto wiedzieć, że ten komponent układu wydechowego pojazdów jest obligatoryjnie wymagany przy korzystaniu z technologii silników dieslowych – bez niego nie spełniają one bowiem restrykcyjnej normy emisji spalin EURO 4. Dowiedz się, czym jest filtr cząstek stałych.
Filtr cząstek stałych
Filtry cząstek stałych stosuje się głównie do neutralizacji cząstek stałych takich jak sadza czy niespalone węglowodory. System ten jest bardzo ważny dla ochrony środowiska, a także zdrowia człowieka – silniki niespełniające normy emisji spalin EURO 4 emitują związki bardzo niebezpieczne dla organizmów żywych. Filtry cząstek stałych – DPF – dostępne są dzisiaj w dwóch rodzajach. Pierwsze z nich to filtry cząstek stałych silnika wysokoprężnego z wykorzystaniem dodatku do paliwa. Drugie rozwiązanie to katalityczny i warstwowy filtr cząstek stałych, który jest znacznie częściej wykorzystywany – pełni on również funkcję katalizatora utleniającego.
Sprawność silnika to podstawa
Przy eksploatowaniu filtra cząstek stałych bardzo ważny jest stan ogólny silnika. To dlatego istotne jest sprawdzanie szczelności układu dolotowego, a także działania układu wtryskowego. W przypadku nieprawidłowości ich działania dochodzi do szybkiego zapchania filtra DPF. Warto wiedzieć, że w przypadku silników dieslowych rekomenduje się w celu oczyszczenia filtrów wyjeżdżać w dłuższe trasy lub na autostrady, kiedy to wysokie obroty silnika pozwolą na wypalenie cząstek, które osiadły w filtrach. Należy również pamiętać o odwiedzaniu profesjonalnych zakładów mechaniki pojazdów, które specjalizują się w regeneracji filtrów DPF, a także ich oczyszczaniu. Jedną z takich firm jest warsztat Mototech znajdujący się we Wrocławiu.
Budowa filtra cząstek stałych
Filtry cząstek stałych mają stosunkowo prostą budowę. Składają się one z takich elementów jak wlot spalin, rdzeń filtra – korpus ceramiczny (obudowany zamkniętą pokrywą metalową) z dużą liczbą równoległych kanalików – czujnik ciśnienia, czujnik temperatury i wylot spalin. Najważniejszym elementem w strukturze filtra cząstek stałych jest podłużny tunel, w którym umieszczona jest siatka stanowiąca właściwą powierzchnię filtrującą. To tam dokonuje się proces osadzania cząstek stałych i wypuszczenia przez kanał tylko cząstek gazowych. Bardzo ważny jest również czujnik ciśnienia, który montowany jest w celu kontrolowania poziomu zapchania filtra DPF, a także sonda lambda, która umożliwia przeprowadzanie analiz jakości spalin.
Ekologiczna regeneracja filtrów DPF
Najlepsze zakłady mechaniki pojazdów, takie jak warsztat Mototech, które zajmują się regeneracjami filtrów DPF, w swojej ofercie mają tak zwaną regenerację ekologiczną DPF. Przewiduje ona wykorzystanie specjalnej maszyny, zaprojektowanej w taki sposób, aby regenerowała filtr DPF/FAB i SCR bez ingerencji w jego strukturę. Metoda ta jest szczególnie polecana dlatego, że nie wymaga dokonywania zmian w oprogramowaniu pojazdu i jest w pełni legalna. Regeneracja filtra metodą ekologiczną pozwala na usunięcie osadów, pyłów, PM 10, oleju, a także ceru w 100%. Warto wiedzieć, że sposób ten jest znacznie korzystniejszy niż wymiana uszkodzonego filtra – staraj się korzystać z regeneracji ekologicznej regularnie.