Artykuł sponsorowany

Czym jest ewidencja ryczałtowa?

Czym jest ewidencja ryczałtowa?

Przedsiębiorcy, którzy odprowadzają zryczałtowany podatek dochodowy zobligowani są do prowadzenia ewidencji przychodów. Zasady jej prowadzenia, jak też wzór są szczegółowo opisane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17. grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Na czym polega ewidencja ryczałtowa i czy każdy może ją prowadzić?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – dla kogo?

Z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą korzystać tylko przedsiębiorcy z wybranych branż i gałęzi przemysłu. Są to przede wszystkim budowlańcy, przedstawiciele wolnych zawodów, jak prawnicy czy stomatolodzy, jak też właściciele punktów gastronomicznych. W zależności od charakteru zawodu muszą odprowadzać podatek 3% (np.działalność gastronomiczna bez sprzedaży alkoholu powyżej 1,5%, usługowa), 5,5% (branża budowlana oraz działalność wytwórcza), 8,5% (np. najem do wysokości 100 tys. rocznie, firmy zwalczające pożary i zapobiegające im), 17% (np. agencje pracy tymczasowej, salony samochodowe czy wydawnictwa gier komputerowych)i 20% (wolne zawody). Pełna lista zawodów objętych zryczałtowanym podatkiem, jak też ich podział pod względem oprocentowania zawarte są w Ustawie z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencja przychodów przede wszystkim powinna być uporządkowana. Najlepiej prowadzić ją w formie tabeli. Można korzystać z ogólnodostępnych na rynku programów komputerowych, które bardzo ułatwiają prowadzenie ewidencji przychodów. Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca będzie prowadził ewidencję w formie papierowej czy komputerowej, musi pamiętać, by wszystkie wpisy były do ewidencji wprowadzane chronologicznie i nie później, niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Przedsiębiorca, który prowadzi ewidencje, nie musi tego faktu zgłaszać do urzędu skarbowego. Należy również nie zapominać o zachowaniu wszelkich dowodów zakupów na wypadek kontroli skarbowych. Muszą być one przechowywane przez minimum 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Właściciele firm są także zobowiązani do przeprowadzania inwentaryzacji na koniec każdego roku podatkowego.

Plusy zryczałtowanego podatku dochodowego

Zryczałtowany podatek dochodowy ma kilka zalet. Po pierwsze sposób prowadzenia ewidencji jest bardzo prosty. Podstawą opodatkowania jest przychód, od którego przedsiębiorca może odliczyć np. składki zapłacone na ubezpieczenie społeczne. Kolejną zaletą jest fakt, iż podatnik prowadzący ewidencję przychodów jest zwolniony z prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów. Podatnik może rozliczać się z urzędem skarbowym do 20-tego każdego miesiąca, ale może też dokonać rozliczenia kwartalnego. Należy dokładnie zastanowić się nad przyszłymi zyskami, bo gdy będą one wysokie, podatek również będzie wzrastał. Warto również podkreślić, że przedsiębiorca, który wybrał podatek zryczałtowany nie będzie mógł rozliczać się ze współmałżonkiem ani jako osoba samotnie wychowująca dziecko i nie będzie mógł korzystać z ulg prorodzinnych.

Decydując się na współpracę z biurem rachunkowym w kwestii prowadzenia ewidencji przychodów, dobrze jest podjąć współpracę w zakresie prowadzenia całej księgowości firmy. Biuro pani Małgorzaty Kowalskiej oferuje kompleksową obsługę małych i średnich firm (prowadzenie ksiąg handlowych oraz księgi przychodów i rozchodów, rozliczenia z US i ZUS, obsługę kadrowo-płacową) oraz doradztwo podatkowe.

Opracowanie:
Gorzów Wielkopolski, gen. Roweckiego Grota 21a
tel. 95 728 81 30
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz