Artykuł sponsorowany

Czym jest elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS?

Czym jest elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS?

Wysokie wymagania firm transportowych, co do nowoczesnej floty samochodów ciężarowych, doprowadziły do wytworzenia elektronicznie sterowanego układu hamulcowego EBS. Składają się na niego wydajne systemy ABS i ASR, które według norm europejskich mają zwiększać bezpieczeństwo komunikacyjne na drogach. Poznaj, czym jest układ hamulcowy EBS.

Układ hamulcowy EBS

Układ hamulcowy EBS jest układem elektronicznie sterowalnym, który obejmuje elementy układu zapobiegania blokowaniu kół (ABS) oraz układu zapobiegającego poślizgowi kół (ASR). Jego zastosowanie w samochodach ciężarowych z przyczepami i naczepami, a także w autobusach, pozwala na uzyskanie wysokiego wskaźnika bezpieczeństwa poruszania się po nawierzchniach różnego typu. Dane statystyczne wykazują, że wypadki z udziałem pojazdów wyposażonych w układ hamulcowy EBS są rzadziej spotykane, niż przy wykorzystaniu zwykłych układów hamulcowych. System ten synchronizuje hamowanie całego zestawu samochodu ciężarowego wraz z przyczepą, a także pozwala na szybkie rozpoznanie niezgodności w procesie hamowania. Warto pamiętać jednak o tym, że najwyższy poziom bezpieczeństwa może zapewnić stała diagnostyka komputerowa w profesjonalnych zakładach mechaniki pojazdów, które zajmują się naprawami powietrznych układów hamulcowych, regeneracją zespołów hamulcowych, czy sprzedażą zestawów naprawczych. Takim podmiotem jest firma Pneumat-Tir, która swoją wiedzę ugruntowała m.in. dzięki markom: WABCO, KNORR-BREMSE, HALDEX – firmy Wabco i Daimler opracowały nowoczesny układ hamulcowy EBS: Telligent.

Zalety układu hamulcowego EBS

Układ EBS stosowany jest głównie w nowych pojazdach ciężarowych, autobusach, a także w naczepach i przyczepach. Pozwala on znacznie obniżyć koszty utrzymania pojazdów, co doceniają właściciele dużych flot transportowych. Nie tylko zmniejszenie kosztów obsługi maszyny jest zaletą systemu EBS. Jego głównym zadaniem jest maksymalizacja bezpieczeństwa hamowania, co uzyskiwane jest m.in. dzięki niewielkiemu zużyciu okładzin szczęk hamulcowych kół. Do zalet stosowania EBS w związku z poprawionym wskaźnikiem bezpieczeństwa zalicza się również: krótszy czas reakcji wzrostu ciśnienia w siłownikach hamulców na osi przedniej i tylnej oraz osiach przyczepy, wydajniejsze działanie ABS, a także właściwe zsynchronizowanie pojazdu ciągnącego i przyczepy.

Budowa układu hamulcowego EBS

Nowoczesne układy hamulcowe EBS zbudowane są z wielu elementów takich jak m.in. moduł centralny, nadajnik sygnału hamowania, zawór przekaźnikowy, zawór elektromagnetyczny modulatora ABS, modulator osi, zawór rezerwy, a także zawór sterujący przyczepy. Kolejnymi ważnymi elementami są: modulatory sprzęgła, zawory (wieloobwodowe, przepływowe, ograniczające ciśnienie, sterujące naczepą), czujniki ABS, filtry osuszacza powietrza, czujniki i zawory poziomowania, pompy sprzęgła, a także szybkozłącza awaryjne. Mnogość różnorodnych części wymaga od właścicieli pojazdów ciężarowych z układem hamulcowym EBS wykonywania częstej diagnostyki komputerowej. Ważna jest również regeneracja zespołów hamulcowych w wyspecjalizowanych warsztatach.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz