Artykuł sponsorowany

Czym charakteryzuje się powietrzny układ hamulcowy w samochodach ciężarowych?

Czym charakteryzuje się powietrzny układ hamulcowy w samochodach ciężarowych?
O tym, że z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze układ hamulcowy jest najważniejszy, nie trzeba przekonywać żadnego kierowcy. Sprawność i wydajność działania tego systemu zyskuje szczególnego znaczenia w przypadku samochodów ciężarowych, których masa własna sprawia, iż do zatrzymania potrzebne są zdecydowanie większe siły. Co zatem warto wiedzieć o montowanych w nich powietrznych układach hamulcowych?

Działanie i zalety powietrznego układu hamulcowego

Oczywiście nadrzędnym zadaniem układu hamulcowego, który bezpośrednio łączy się przecież z kołami, jest wytworzenie odpowiednio dużej siły tarcia służącej do zatrzymania ruchu obrotowego. Co do zasady w nowoczesnych samochodach ciężarowych stosowane są hamulce tarczowe oraz bębnowe. Bez względu na typ zamontowanych hamulców, zasadę działania układu powietrznego należy uznać za prostą i tożsamą dla obu rozwiązań. O czym konkretnie mowa?

Pneumatyczny układ uruchamiania hamulców odpowiada za sterowanie przepływem sprężonego powietrza od zbiornika do samych siłowników, które uruchamiają mechanizmy hamulcowe. Prawa fizyki podpowiadają w tym przypadku, że siła hamowania będzie tym większa, im większe będzie ciśnienie powietrzna w siłowniku.

Istotną zaletą pneumatycznych systemów hamulcowych jest możliwość wytworzenia ogromnej siły tarcia przy minimalnym wysiłku samego kierowcy. Za kolejny plus uznać trzeba fakt, że istnieje tutaj możliwość bardzo łatwego podłączenia układu hamulcowego przyczepy do pojazdu ciągnącego. Cała procedura wykonywana jest bez obaw o utratę sprawności i wydajności działania systemu. Czy zatem pneumatyczne układy hamulcowe mają jakieś wady?

Wady i serwisowanie powietrznego układu hamulcowego

W motoryzacji nie ma rozwiązań idealnych lub złotych środków. Zawsze trzeba liczyć się z tym, iż konkretne rozwiązanie nie będzie niosło dla użytkownika, tylko i wyłącznie korzyści. Podobnie sprawa wygląda właśnie w przypadku pneumatycznych układów hamulcowych montowanych w samochodach ciężarowych.

Zdecydowanie największą wadą tej technologii jest stosunkowo długi czas narastania ciśnienia w siłownikach. Zjawisko to zaobserwować można w szczególności wtedy, gdy z przyczyn technicznych, są one mocno oddalone od głównego zaworu sterującego. I choć oczywiście trudno mówić tutaj o wadzie konstrukcyjnej czy inżynierskim niedopatrzeniu, każdy doświadczony kierowca powinien zdawać sobie z tego sprawę.

Wydajne i bezawaryjne funkcjonowanie powietrznych układów hamulcowych uzależnione jest przede wszystkim od regularnego, a także rzetelnego serwisu. Ze względu na konieczność wykorzystania specjalistycznego sprzętu oraz ogromną odpowiedzialność, nikt nie powinien próbować zajmować się tym samodzielnie. Zdecydowanie najlepszą możliwą do podjęcia opcją jest powierzenie tej operacji najlepszym fachowcom z firmy Pneumat-Tir, którzy zajmą się sprawną realizacją koniecznych do wykonania prac.

W razie zaistnienia takiej konieczności profesjonaliści są w stanie wykonać także prace związane z parametryzacją zespołów EBS i ECAS. Klienci mogą liczyć też na bardzo atrakcyjną ofertę dotyczącą sprzedaży zestawów naprawczych do zaworów i zacisków hamulcowych firm Wabaco, Knorr- Bremse, Haldex, Truck Technic, Truck Line, Wach-Mot.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz