Czy warto założyć wirtualną wizytówkę w katalogach firm?

Przez lata bezskutecznie próbujesz rozwinąć swoją firmę przy pomocy ulotek i plakatów? Nic dziwnego skoro tradycyjne przedmioty reklamowe tracą na znaczeniu na rzecz ich internetowych wersji. Obecnie podstawą każdego lokalnego biznesu jest odpowiednia prezentacja w sieci. Dotarcie do nowych klientów oraz zaznaczenie swojej obecności gwarantują katalogi NAP. W naszym artykule rozwiniemy ten tajemniczy skrót. Dowiesz się z niego również, czym jest wirtualna wizytówka i dlaczego warto ją stworzyć.
Internetowa prezentacja Twojej firmy = wizytówka NAP
Sposobów na wypromowanie firmy w Internecie oraz na mapie lokalnego biznesu jest wiele. Własny e-sklep, aktywność w mediach społecznościowych czy marketing treści to wyjątkowo skuteczne sposoby zwiększenia widoczności online. Jednak jedną z najprostszych metod dotarcia do 75,4% internautów, którzy najczęściej wykorzystują sieć do wyszukiwania informacji na temat towarów i usług są katalogi firm. Oferują one m.in. możliwość stworzenia interaktywnej wizytówki NAP.
Ten tajemniczy skrótowiec pochodzi od trzech angielskich słów:
- Name – nazwa biznesu;
- Address – lokalny adres w pełnym formacie (miasto, kod pocztowy, numer lokalu, ulica);
- Phone – numer telefonu.
W e-marketingu rozumiany jest jako internetowa wizytówka firmy, którą można udostępnić w lokalnym serwisie lub katalogu stron WWW. Zawiera dużo więcej informacji niż te określone w nazwie usługi. Często stanowi komplet danych dotyczących konkretnego przedsiębiorstwa. Wykorzystuje się ją jako skuteczne narzędzie w pozycjonowaniu biznesu na lokalnym rynku. Celem tych działań jest wypromowanie firmowej platformy na jak najwyższe pozycje dla lokalnych zapytań w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wyprzedź konkurencję dzięki wizytówce w Google Moja Firma. Sprawdź jak >>
Podstawowe dane, które umożliwiają identyfikację firmy, powinny być ogólnodostępne w sieci. Nie możesz w tym przypadku polegać wyłącznie na własnej stronie WWW. Z pomocą przychodzą wirtualne wizytówki, które umieszcza się np. w serwisach branżowych czy portalach lokalnych. Do najpopularniejszych miejsc należą: panoramafirm.pl czy pkt.pl. Aktualną i obszerną listę innych darmowych katalogów NAP znajdziesz pod tym linkiem.
Informacje w wizytówce firmowej NAP – czego nie może zabraknąć?
Jak już zostało wcześniej wspomniane – w interaktywnej wizytówce w katalogu firm można umieścić komplet danych dotyczących firmy. Poza nazwą, adresem i telefonem warto więc zawrzeć również:
- Adres WWW firmowej strony internetowej;
- Linki do prowadzonych przez przedsiębiorstwo mediów społecznościowych (Facebook, Twitter czy Instagram);
- Informacje wzbudzające zaufanie: NIP i REGON, nazwa firmy oraz opis jej działalności na lokalnym rynku (najlepiej uzupełnione o frazy i słowa kluczowe);
- Dane kontaktowe (zachęcające do nawiązania interakcji): adres e-mail czy godziny otwarcia;
- Opis oferowanych produktów i usług.
Jakich błędów należy unikać przy tworzeniu dobrych wizytówek w katalogach firm? Poza brakiem podstawowych i kluczowych do podjęcia działań przez klienta danych największym problemem jest niespójność. Podstawową zasadą w tym przypadku powinna być więc jednolitość komunikacji. Musimy zadbać, aby umieszczane w różnych serwisach informacje miały jednakową formę. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na nazwę oraz adres firmy.
Pamiętajmy również, że poprawna wizytówka NAP to aktualna wizytówka. Dlatego też, gdy zmieniają się jakiekolwiek dane dotyczące przedsiębiorstwa, należy je jak najszybciej poprawić również w katalogach firm. Z tego powodu warto stworzyć bazę miejsc, w których promujemy swoją działalność, aby je na bieżąco aktualizować. Świadczy to o wiarygodności i rzetelności biznesu. Takie działania bardzo pozytywnie wpływają również na działania SEO i relacje z klientami.
Wizytówki NAP a pozycjonowanie. Dlaczego warto promować się lokalnie?
Już 31,97 miliona Polaków korzysta z zasobów wirtualnej sieci. Ta ogromna liczba stanowi bazę Twoich potencjalnych klientów w Internecie. A czego oczekują przyszli konsumenci oferty? Przede wszystkim chcą kupować online, wypatrują wiarygodnych marek oraz szukają odpowiedzi na nurtujące pytania. Jeśli chcesz zrealizować wskazane zadania, to musisz sprawić, że użytkownicy dostrzegą Twoją firmę na tle wirtualnej konkurencji. Możesz osiągnąć ten cel poprzez wizytówki NAP. Odpowiednio przygotowane i rozmieszczone w wielu miejscach sieci przynoszą takie korzyści jak:
- Poprawa widoczności biznesu na lokalnym rynku;
- Pozyskiwanie nowych klientów i powiększenie ich grona;
- Zwiększenie zaufania wśród internautów czy wyszukiwarek internetowych;
- Pozytywny wpływ na pozycję firmy w Google.
Interaktywne wizytówki są w wielu przypadkach darmową formą e-marketingu. Wiele stron internetowych umożliwia bowiem publikację danych o firmach bez dodatkowych opłat. Jednak najważniejszą korzyścią płynącą z wykorzystania katalogów NAP jest ich rola w lokalnym pozycjonowaniu.
Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania poprzez wizytówki NAP można uzyskać dwojako. Z jednej strony poprzez umieszczenie poprawnych i jednolitych danych o firmie w różnych miejscach sieci, budujemy dobrą reputację w oczach algorytmów Google. Dzięki temu zarówno firmowa strona WWW, jak i profil w GMB mają szansę na lepsze pozycjonowanie lokalne. Nie zapominaj, że przez brak spójności informacji wyszukiwarka może uznać Twoją działalność za niewiarygodną.
Z drugiej strony lokalne SEO możemy wspomóc poprzez dodanie adresu WWW firmowej strony do jak największej liczby wirtualnych wizytówek. Za sprawą tzw. link building, czyli pomnażania linków zewnętrznych wzrasta bowiem zaufanie zarówno klientów, jak i wyszukiwarki. Pamiętaj, że najlepiej sprawdzi się w tym przypadku opcja dofollow. Link z wizytówek NAP stanowi wartościowy odnośnik oraz bezpośrednią reklamę firmy wśród zainteresowanych użytkowników.
Jak widzisz, wizytówki NAP to prosty i często darmowy sposób na lepszą widoczność w sieci. Przestrzegając kilku wspomnianych wyżej reguł, możesz pozyskać nowych klientów i wyprzedzić konkurencję z Twojej branży. Promuj swoją działalność na mapie lokalnego biznesu. Zobacz również, jak pozycjonować firmową stronę WWW.
Źródła: GUS: Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Digital 2021 Poland