Czy reklama w gazetach lokalnych jest skuteczna?
W ostatnim dziesięcioleciu nastąpiła znaczna zmiana na rynku prasowym. Wiele gazet, zwłaszcza o zasięgu ogólnokrajowym straciła na ważności, co związane jest przede wszystkim z erą cyfryzacji i przenoszenia treści do Internetu. Pomimo tego lokalne pisma, często o charakterze informacyjnym, utrzymały swoją wysoką pozycję. To one są bowiem źródłem wiedzy na temat wydarzeń z danej gminy, powiatu lub całego regionu. Nic dziwnego, że gazety lokalne nadal są świetnymi nośnikami reklam.
Reklama idealna dla małych i średnich firm
Reklamy w gazetach lokalnych polecane są szczególnie firmom, które działają na terenach, na których rozprowadzane jest pismo. Przede wszystkim powinni zainteresować się nią zatem przedsiębiorcy zarządzający małymi i średnimi firmami. W ten sposób mogą oni dotrzeć zarówno do osób korzystających w głównej mierze z portali informacyjnych internetowych, ale nadal czytających prasę, jak i też do grup społecznych, które wybierają tradycyjne nośniki informacji – osoby po 50/60 roku życia.
W gazetach lokalnych często zatem reklamują się pracownie meblarskie, warsztaty samochodowe, bary i restauracje, hotele, regionalne firmy produkcyjne oraz przedsiębiorstwa handlowe i usługowe. Każda osoba zakładająca działalność gospodarczą powinna zatem przemyśleć reklamę w piśmie wydawanym w swoim regionie. To pierwszy marketingowy krok, który przynosi wiele korzyści.
Rodzaje reklam umieszczanych w gazetach lokalnych
Rodzajów reklam, jakie można zamieścić w gazetach lokalnych, jest wiele. Są to zarówno nowe propozycje produktowe i usługowe, jak i też informacje o naborze pracowników. Często spotkać się można również z polecanymi artykułami sponsorowanymi opisującymi sukcesy przedsiębiorstwa i jego mocną pozycję na rynku. Reklama w gazecie może być zatem bardzo krótka, przypominając ulotkę reklamową lub też może mieć dłuższe/większe formy.
Różne rozwiązania oferuje m.in. wydawnictwo zajmujące drukiem i dystrybucją KURIERA LOKALNEGO, który jest dwutygodnikiem ukazującym się na terenie powiatów: kościańskiego, grodziskiego i południowo-poznańskiego. Wydawany jest on nieprzerwanie od 27 lat i wielokrotnie zamieszczają w nim swoje ogłoszenia różne instytucje: urzędy, domy kultury, organizacje sportowe, a także przedstawiciele Kościoła.
Stawiając na hipertekstualność
Hipertekstualność odnosi się głównie do treści zamieszczanych w Internecie. Zjawisko to, które polega na łączeniu ze sobą określonego „contentu”, skutecznie można jednak wykorzystać przy reklamach w prasie. Wystarczy, aby wskazać w nich domenę www swojej firmy, zaprosić do ściągnięcia autorskiej aplikacji mobilnej lub po prostu wykorzystać popularny kod QR. Jego zeskanowanie pozwoli na szybkie włączenie się czytelnika gazety do cyberprzestrzeni, nadając reklamie nowej jakości.
W ten sposób potencjalny klient od prostej reklamy, może przejść do poznania całej witryny internetowej firmy, zapoznając się z szerszą ofertą i unikalnymi propozycjami. Pomysłów na łączenie nośników reklamowych tradycyjnych i nowoczesnych jest zaś więcej.