Artykuł sponsorowany

Czy regenerowana głowica silnika jest w pełni sprawna?

Czy regenerowana głowica silnika jest w pełni sprawna?

Głowica samochodowa to praktycznie główny element konstrukcyjny silnika spalinowego. Jej zadanie polega na zamknięciu komory spalania przy użyciu bloku cylindrowego. To podstawa do zamocowania innych elementów składowych silnika. To dzięki niej zapewniony jest właściwy transport czynnika smarującego i chłodzonego do układu rozrządu. Jak powinna przebiegać naprawa, tj. regeneracja głowic? Czy regeneracja głowic jest skuteczna?

Dlaczego dochodzi do usterek głowicy?

Istnieją dwa podstawowe rodzaje głowic silników spalinowych: głowice silników chłodzonych cieczą i głowice silników chłodzonych powietrzem. Choć głowice mogą być odlewane z żeliwa i aluminium, to właśnie aluminium jest materiałem, który stosuje się najczęściej do odlewania głowic. Wynika to ze zdecydowanie lepszych własności przewodzenia ciepła przez aluminium względem żeliwa, to sprawia, że wytworzone ciepło podczas pracy silnika jest szybciej usuwane do atmosfery, nie mówiąc o tym, że aluminium ma lepsze właściwości plastyczne (odlewnicze).

Zwykle początek problemów z głowicą jest niewinny. Zaczynać się może od problemów z uszczelką, która zabezpiecza przestrzeń między głowicą a blokiem, pozwala zachować właściwe ciśnienie w komorze spalania. Objawy początkowe są niewinne jak np. wyrzucanie płynu chłodzącego po odkręceniu korka, czy też pojawiająca maź wokół wlewu oleju. W trakcie jazdy czasami zdarza się, że czuć wyraźne szarpanie silnika na niskich obrotach, czy też spadek mocy. Zawsze zaobserwowane opisane wyżej problemy, powinny skłonić właściciela pojazdu, do przeprowadzenia diagnozy w warsztacie samochodowym, celem niedopuszczenia do większych ubytków, które mogą być z czasem na tyle duże, że regeneracja głowicy, będzie niemożliwa, bądź nieopłacalna. Głowica ulega uszkodzeniu wskutek zakłóceń w ciśnieniu wewnątrz układu, do których doprowadziła wspomniana awaria uszczelki. Jak można naprawić głowicę?

Proces regeneracji głowicy samochodowej

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że nie da się przeprowadzić regeneracji głowicy w przydomowym warsztacie, gdyż wymagane jest użycie do tego celu specjalistycznych sprzętów jak nowoczesne obrabiarki czy sprzęt diagnostyczny. Przykładem firmy, która specjalizuje się w regeneracji głowic, jest Warsztat Ślusarsko - Mechaniczny Marcin Szymkowiak w Baranowie.

Początek prac regeneracyjnych to demontaż głowicy oraz dokładne jej oczyszczenie. Następnie sprawdza się szczelność i przechodzi do prac mechanicznych jak planowanie głowicy, szlifowanie zaworów, regulację luzów zaworowych. Po tych czynnościach w zależności od stanu głowicy przychodzi czas na frezowanie lub wymianę gniazd zaworowych. Podczas wielu regeneracji głowicy konieczne jest też przeprowadzenie wymiany uszczelniaczy bądź. prowadnic  Nie można pominąć ponownego sprawdzenia szczelności podciśnieniowym testerem.

Regeneracja głowicy jest zdecydowanie tańszym wariantem naprawy głowicy niż wymiana głowicy na nową. Gdy regeneracja głowicy zostanie przeprowadzona z należytą dokładnością, starannością przy użyciu nowoczesnych maszyn możliwe jest odzyskanie parametrów użytkowych głowicy i tym samym jej prawidłowe działanie przez następne lata.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz