Artykuł sponsorowany

Częste awarie układu hamulcowego - objawy i przyczyny

Częste awarie układu hamulcowego - objawy i przyczyny

Układ hamulcowy w samochodzie to jeden z najważniejszych elementów konstrukcyjnych odpowiadających za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Sprawność hamulców to podstawowy warunek prawidłowego funkcjonowania pojazdu, dlatego warto znać nawet najdrobniejsze objawy zapowiadające możliwą awarię. Układ hamulcowy składa się z kilku współdziałających elementów. Jakim typowym usterkom ulega każda z części? Po czym poznać, że psują się hamulce w samochodzie?

Typowe objawy awarii hamulców

Możliwość bezpiecznego i skutecznego zatrzymania pojazdu jest kluczowa podczas poruszania się samochodem po drodze. Zapewnia ją właśnie sprawny układ hamulcowy, a każda jego awaria przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Warto zatem zwracać uwagę na każdy niepokojący dźwięk lub zachowanie samochodu, by jak najwcześniej rozpoznać objawy usterki. Pierwszym symptomem awarii hamulców jest oczywiście świecąca się na tablicy rozdzielczej kontrolka ABS, a także całkowite blokowanie się kół przy hamowaniu. Typowe objawy to również wszelkiego rodzaju wibracje, hałasy, odgłosy metalicznego tarcia lub bicia pojawiające się podczas hamowania.

Kolejnym niepokojącym zjawiskiem są felgi nagrzewające się w czasie jazdy, a także towarzyszący temu smród spalenizny. Uwagę kierowcy powinno zwrócić również staczanie się samochodu pomimo zaciągnięcia hamulca ręcznego. Łatwym do zauważenia objawem awarii układu hamulcowego jest również tak zwany „miękki” pedał hamulca oraz mała skuteczność hamowania w ogóle. Często towarzyszy temu również uczucie wpadania pedału w podłogę pojazdu oraz ubytki płynu hamulcowego.

Częste usterki układu hamulcowego

Najczęściej występujące usterki naprawiane w warsztacie Auto Centrum Mechanika Daytona to między innymi uszkodzenie klocków hamulcowych. Jest efektem nierównomiernego zużywania się tych części, które wynika z różnic w wielkości klocków na poszczególnych kołach. Aby tego uniknąć, należy zawsze wymieniać je jednocześnie po obu stronach tej samej osi. Usterka ta występuje również wtedy, gdy klocki są zbyt mocno dociśnięte do zużytych tarcz hamulcowych – kolejnej częstej awarii usuwanej przez warsztaty samochodowe.

Tarcze niszczą się przez uderzające w nie zanieczyszczenia z drogi, takie jak żwir czy drobne kamyki. Są również podatne na korozję i przegrzanie wywołane awarią tłoczka. Ostatnią popularną usterką układu hamulcowego jest wyciek płynu. Dochodzi do niego w przypadku uszkodzenia przewodów lub zwiększenia poziomu wody w samym płynie. Regularne kontrole w serwisie samochodowym pozwalają zapobiec tego typu awariom.

Opracowanie:
Rzeszów, Krakowska 28a
tel. 504 134 362
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz