Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o sporządzaniu aktu poświadczenia dziedziczenia w kancelarii notarialnej?

Co warto wiedzieć o sporządzaniu aktu poświadczenia dziedziczenia w kancelarii notarialnej?

Na śmierć rodziców, którzy są najbliższymi nam osobami, nigdy nie jest się w zupełności gotowym. Po przygotowaniu pogrzebu konieczne jest także zajęcie się kwestiami spadkowymi. Aby odziedziczyć majątek, który często posiada wartość finansową, a także sentymentalną, i uregulować prawnie stan nieruchomości oraz innych dóbr, można sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia w Kancelarii Notarialnej w Gdyni.

Czym dokładnie jest akt poświadczenia dziedziczenia?

Kiedy odchodzą rodzice, będący najbliższymi osobami, dzieciom należy się spadek, który zazwyczaj posiada równocześnie wartość finansową oraz sentymentalną. Aby w świetle obowiązujących przepisów prawa uregulować stan prawny nieruchomości i cennych ruchomości, można wybrać jedno z dwóch rozwiązań. Pierwsze z nich, to wystąpienie do sądu o wydanie orzeczenia o dziedziczeniu, zaś drugie to sporządzenie aktu poświadczenia dziedziczenia u notariusza wraz z udziałem zainteresowanych spadkobierców ustawowych i testamentowych. Przenoszenie praw własności w trybie sądowym jest procesem dość długotrwałym, wymagającym posiadania dużych pokładów cierpliwości. Biorąc pod uwagę fakt, że oba dokumenty mają taką samą moc prawną, bardziej dogodnym i szybszym sposobem załatwienia kwestii spadkowych jest wizyta w Kancelarii Notarialnej. 

Jak wygląda sporządzanie aktu poświadczenia dziedziczenia?

Udając się do notariusza, należy zabrać ze sobą dowód osobisty oraz skrócony akt urodzenia i małżeństwa (jeżeli osoba pozostaje w związku), które są potrzebne do weryfikacji tożsamości spadkobierców. Niezbędny będzie również akt zgonu osoby zmarłej. Ważne jest, aby wszystkie osoby, które będą dziedziczyć, zgodziły się na sporządzanie dokumentu w Kancelarii Notarialnej. W przypadku, gdy spadkodawca stworzył tzw. testament szczególny, akt dziedziczenia nie może zostać sporządzony. Dzięki temu, że notariusz jest zawodem zaufania publicznego i obowiązuje go klauzula poufności, bez najmniejszych obaw można bezpiecznie oraz w krótkim czasie uregulować sprawy majątkowe.

Aby móc wydać ten rodzaj aktu, konieczne jest dostarczenie do Kancelarii Notarialnej w Gdyni wszystkich ksiąg wieczystych nieruchomości, w tym budynków i gruntów, oraz innych dokumentów, które są potrzebne do przekazania prawa własności. W kolejnym kroku zadaniem notariusza jest dokładne zweryfikowanie i sprawdzenie dokumentów oraz przystąpienie do sporządzenia dokumentu notarialnego. Na koniec dochodzi do jego odczytania przed spadkobiercami oraz podpisania. Możliwość wydawania takiego dokumentu weszła w życie od 2008 roku i jest coraz częściej stosowana.

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz