Artykuł sponsorowany

Co się dzieje z bananami zanim wylądują w polskich sklepach?

Co się dzieje z bananami zanim wylądują w polskich sklepach?

Banany to jedne z najchętniej spożywanych przez Polaków owoców – są tanie, szeroko dostępne, sycące i smaczne. Zanim jednak znajdą się one na sklepowych stoiskach, muszą pokonać bardzo długą drogę. Owoce te sprowadzane są do naszego kraju z Ameryki Środkowej, Brazylii, Ekwadoru, zachodnich wybrzeży Afryki i wysp morza Karaibskiego. Transportuje się je głównie drogą morską. Niezwykle ważny jest więc proces przygotowania bananów do drogi, zachowanie wszystkich standardów przewozu, rozładunku i przechowania owoców w magazynie w miejscu docelowym aż do czasu dystrybucji.

Kiedy zrywane są banany przeznaczone na eksport?

Bananowce to byliny klimatu gorącego. Do tej pory rozpoznano już 35 gatunków tych roślin. Owoce mogą różnić się od siebie wielkością, kształtem, kolorem skórki i miąższu oraz zawartością skrobi. Nie wszystkie rodzaje bananów są chętnie importowane przez kraje europejskie. Produktem eksportowym są zwykle banany słodkie, które pochodzą z bananowca rajskiego. Miąższ owocu jest twardy, lecz wraz z upływem czasu robi się miękki i słodki. Niestety owoce te są nietrwałe, dlatego przygotowania do ich eksportu są bardzo złożone.

Banany zrywane są z drzew wtedy, gdy są jeszcze zielone, czyli niedojrzałe. Sterowanie procesem dojrzewania leży po stronie odbiorcy. Banany uzyskują dobrze znaną nam formę w dojrzewalniach. Wszystko odbywa się poprzez ścisłą kontrolę temperatury i zastosowanie etylenu. Jest to gaz spożywczy, który w odpowiednich dawkach dostarczany jest do komór dojrzewalniczych. Efektem jego działania jest zmiana koloru skórki owocu oraz rozbicie skrobi na cukry, co wpływa na smakowitość bananów.

Transport bananów drogą wodną

Banany transportowane są do krajów europejskich na statkach. Umieszcza się je w chłodniach, co pozwala kontrolować świeżość towaru i postęp procesu dojrzewania owoców. Po dotarciu do portu docelowego banany trafiają zwykle do bazy przeładunkowo- składowej Cargofruit zlokalizowanej na terenie Wolnego Obszaru Celnego Portu Gdańsk. Są to obiekty wyposażone w infrastrukturę odpowiednią do magazynowania i obsługi towarów pochodzenia rolno-spożywczego.

Współpraca z takimi firmami jest dla importerów korzystna pod wieloma względami. Przede wszystkim zyskują oni pewność, że owoce  przechowywane będą w optymalnych warunkach, zanim zostaną przetransportowane do sklepów. Specjaliści zajmą się także odprawą celną towaru, formowaniem kontenerów i spedycją. Importerzy nie muszą nawet odwiedzać portu w dniu dostawy. Transport bananów dotrze do nich o czasie, nawet jeśli prowadzą swoją firmę w środkowej Polsce. Możliwe jest również zlecenie transportu bezpośrednio do odbiorców, co powoduje skrócenie łańcucha dostaw.

Opracowanie:
Gdańsk, Przemysłowa 20
tel. 58 737 98 16
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz