Co daje bieganie? 10 korzyści, które osiągniesz, regularnie biegając

Co daje bieganie? 10 korzyści, które osiągniesz, regularnie biegając

Zastanawiasz się, jakie korzyści płyną z regularnego treningu biegowego? Czy warto w ogóle zacząć biegać i co dzięki temu osiągniesz? Jeśli jeszcze się wahasz, poznaj 10 korzyści, jakie daje bieganie i zacznij trenować już dziś, bo naprawdę warto.

Bieganie wzmacnia system odpornościowy organizmu

Regularny ruch na świeżym powietrzu wzmacnia odporność na choroby. Sprawny układ immunologiczny naprawia uszkodzenia, na które są narażone komórki naszego ciała poprzez działanie atakujących drobnoustrojów i czynników zewnętrznych.

Wzmacnia serce i płuca

Bieganie poprawia krążenie. Wytrenowane serce jest silniejsze, a właśnie w trakcie biegania tętno podnosi się do wartości bliskiej maksymalnej, co jest doskonałym treningiem dla tego organu. Treningi biegowe sprawiają, że tętnice wolniej ulegają zmianom miażdżycowym, co obniża ciśnienie krwi. Dzięki temu biegacze rzadziej zapadają na chorobę wieńcową.

Płuca mają swoją określoną pojemność, a u biegaczy ta pojemność jest wyższa niż u pozostałych osób. Im dłużej trenujemy, tym pojedynczy oddech dostarcza do mięśni więcej tlenu, dzięki czemu możesz więcej ćwiczyć, mniej się męcząc.

Zapewnia dłuższy i lepszy sen

Regularne treningi biegowe ułatwiają zasypianie,  gwarantują lepszą jakość snu, ale są również jedną z metod wspomagających leczenie bezsenności. Oczywiście w przypadku problemów ze snem, trening musi się odbywać najpóźniej trzy godziny przed snem, aby organizm miał czas na wyciszenie po wysiłku fizycznym.

W tym kontekście lepiej jest biegać o poranku, bo dodaje nam to energii i rozbudza. Poranny bieg jest lepszy niż mocna kawa.

Wzmacnia poczucie własnej wartości

Dzięki bieganiu nauczysz się wytyczać i realizować kolejne cele, nie tylko biegowe. Wzmocnisz pewność siebie i wiarę w sukces. Biegacze to często zadaniowcy, którzy realizują swoje plany, co przekłada się również na podobne podejście w karierze zawodowej.

10 korzyści biegania.

Redukuje stres

Podczas intensywnego wysiłku masz szansę na zrzucenie z siebie negatywnych emocji, oczyszczenia głowy. Nabiera się dystansu do problemu, bo podczas biegu jest czas na zastanowienie się, rozłożenie kłopotu na czynniki pierwsze. Biegnąc, można się rozluźnić i odprężyć, zwłaszcza jeśli robi się to w otoczeniu zieleni.

Po 30 minutach biegu wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia, dzięki temu wszelkie troski schodzą na drugi plan. Po bieganiu czujemy się zrelaksowani i szczęśliwi.

Przedłuża młodość

Regularny ruch spowalnia procesy starzenia. Dzięki bieganiu będziesz sprawniejszy od osób, które nie ruszają się na co dzień.

Naukowcy z Uniwersytetu w Colorado zbadali grupę starszych osób, którzy regularnie uprawiali jogging. Okazało się, że metabolizm w czasie chodzenia w badanej grupie osób utrzymywał się na poziomie dwudziestolatka. U starszych osób, które chodziły dla ćwiczeń ale nie biegały, nie zauważono podobnej zależności. Naukowcy  podejrzewają, że jest to spowodowane lepszym stanem mitochondriów w mięśniach, które wzmacniają się podczas regularnego joggingu.

Wpływa na sylwetkę

Bieganie jest jedną z najlepszych metod zużywania energii. Biegacz o wadze 75 kg biegnący przez godzinę w tempie 5:00 km/h spali aż 900 kcal! Oczywiście samo bieganie nie wystarczy, potrzebna jest również odpowiednia dieta. Niewielu jest biegaczy z nadwagą. Bieganie przyspiesza metabolizm, dzięki czemu szybciej tracisz na wadze.

Podobno biegacz biegnie każdy kilometr o 2 sekundy szybciej na każdy kilogram utraconej wagi. Przy dużej masie ciała, praca do wykonania przez nasze mięśnie jest dużo cięższa, przez co szybciej się męczymy, obciążamy stawy, kolana i układ kostny. Z tego właśnie powodu bieganie jest dodatkową motywacją do odchudzania. Im mniej ważysz, tym przyjemniej i szybciej się biega.

Uczy dyscypliny

Osoby, które regularnie biegają, muszą do swojego planu tygodniowego wrzucić 3-4 treningi. To wymaga nie lada dyscypliny w trzymaniu się rozkładu zajęć i realizacji zaplanowanych działań. Tutaj nie ma miejsca na wymówki, jeśli nie wyjdziesz na trening w zaplanowanym czasie, innej okazji tego dnia może nie być. Najczęściej zaplanowanie treningów wymaga ustalenia podziału obowiązków z partnerem lub partnerką, tak aby każda ze stron bez stresu mogła realizować swoje pasje.

Łatwiej jest, kiedy każdy z partnerów ma regularnie treningi, niekoniecznie biegowe. Osobom, które nie uprawiają sportu, trudniej zrozumieć taką potrzebę u partnera/partnerki. W takich sytuacjach dyscyplina czasowa ma szczególne znaczenie.

Wspomaga szare komórki

Biegając regularnie 3-4 razy w tygodniu, utrzymasz zdolności intelektualne na dobrym poziomie, bez względu na to, w jakim jesteś wieku. Do naszego mózgu dociera większa ilość tlenu. Podczas biegania nasz mózg odpoczywa, gdy zapomnisz o tym, że biegniesz, w Twoim mózgu pojawiają się nowe pomysły.

Sprzyja nawiązywaniu przyjaźni i poznawaniu nowych miejsc

Treningi i starty w zawodach sprawiają, że poznaje się wciąż nowe osoby, z którymi dzieli się wspólną pasję. Biegacze uwielbiają dzielić się radami, dyskutować o sukcesach, życiówkach i planach biegowych. To, co dla osób niebiegających może wydawać się nudne i niezrozumiałe, dla biegaczy jest fascynujące. Nikt tak nie zrozumie biegacza jak inny biegacz. Jest mnóstwo biegów, które zapewniają świetną zabawę, co dodatkowo sprzyja nawiązywaniu więzi między ludźmi np. Marathon des Chateaux du Medoc, odbywający się we Francji, na którym obowiązkowo biegacze muszą być przebrani, a na punktach odżywiania zamiast wody i bananów serwowane jest wino i krewetki.

Starty w wymarzonych zawodach wymagają często podróży w nowe, interesujące miejsca, a to może być okazją do zwiedzania. Wśród biegaczy jest mnóstwo osób, które łączą przyjemne z pożytecznym. Z jednej strony, jadąc gdzieś na wakacje, szukają biegów w pobliżu miejsca wypoczynku, z drugiej jadąc na wymarzony maraton np. w Nowym Jorku, łączą start w zawodach ze zwiedzaniem miasta i okolicy.

Co mi dało bieganie – okiem biegaczki

Bieganie nadało mojemu życiu ciekawszych barw. Jestem bardziej pewna siebie i zdyscyplinowana. Nauczyłam się perfekcyjnie planować rozkład dnia, tak aby przy całej masie obowiązków wygospodarować czas na trening.

Kiedy wychodzę biegać, wszelkie problemy schodzą na drugi plan, opada stres, a wszelkie negatywne emocje ulegają wyciszeniu – to wszystko przestaje mieć znaczenie. Podczas długiego biegu przychodzą mi do głowy najlepsze pomysły, zarówno zawodowe, jak i prywatne, które potem realizuję.

Na zawodach poznaję fantastycznych ludzi – pozytywnie zakręconych wariatów biegowych, dla których weekend bez biegu jest weekendem straconym. To ludzie, którzy podczas trudnego biegu, obiecują sobie w duchu – nigdy więcej, a po ukończeniu zapisują się na kolejny jeszcze trudniejszy.

Bieganie jest jak nałóg, jeśli zaczniesz, to nie będziesz mógł przestać.

Do biegu, gotowi – start

Jeśli zdecydujesz się zacząć przygodę z bieganiem, pamiętaj, że bardzo ważne jest, aby kupić odpowiednie buty do biegania, które będą chroniły Twój układ ruchu, redukując oddziaływanie twardego podłoża. Jeśli masz już obuwie biegowe i strój, przeczytaj artykuł o tym „Jak zacząć biegać?”, aby przygotować sobie plan treningowy i prawidłowo rozpocząć regularne treningi.

Oceń artykuł (0)
0,0
Komentarze
Dodaj komentarz