Artykuł sponsorowany

Charakterystyka betonu mostowego

Charakterystyka betonu mostowego

Beton stosowany do budowy mostów, wiaduktów i dróg, czyli obiektów komunikacyjnych, musi charakteryzować wysoka jakość, co wymaga nie tylko starannego zaprojektowania mieszanki. Istotny jest także sam proces wykonywania mieszanki betonowej, transport, zabudowa i pielęgnacja. Co powinno charakteryzować beton stosowany w budownictwie mostowym?

Charakterystyka ogólna

Wysokiej jakości beton, który stosowany jest przy budowie obiektów komunikacyjnych, powinien charakteryzować się dobrą urabialnością, wysoką wytrzymałością na ściskanie w okresie normowym i wysoką trwałością związaną ze szczelnością. Są to właściwości ogólne, dlatego sprecyzujmy, w jaki sposób można je otrzymać dzięki osiągnięciom z zakresu technologii betonu:

  • obniżenie (w/c), czyli stosunku wody do cementu w mieszance betonowej do 0,45 lub niżej,
  • zastosowanie odpowiednich domieszek chemicznych, które pozwalają zapewnić odpowiednią ciekłość, mimo mniejszej zawartości wody w mieszance,
  • zastosowanie domieszek napowietrzających, które pozwalają na poprawę mrozoodporności betonu.

Mieszanka betonowa wg GDDKiA

Obowiązujące obecnie Ogólne Specyfikacje Techniczne GDDKiA to dokumenty, do których projektant i wykonawcy muszą przywiązywać bardzo dużą uwagę. Zobaczymy w nich bardzo duży nacisk na zapewnienie właściwej jakości betonu (takich jak trwałość i wytrzymałość), za to daje większą swobodę niż w obowiązującej wcześniej wersji, jeśli chodzi o dobór składników mieszanki betonowej – cementu, kruszywa, domieszek mineralnych i chemicznych. 

W praktyce oznacza to na przykład, że do produkcji betonów mostowych można używać wszystkich cementów, z wyjątkiem czystoklinkierowych CEM I, co kiedyś było niedopuszczalne – mówi nam przedstawiciel firmy BAN-KOR-BET z Dębicy


Projektant musi jednak bardzo uważać przy projektowaniu mieszanki, ponieważ niektóre przepisy mogą nie być spójne. Zdarza się tak przede wszystkim dlatego, że w specyfikacjach technicznych obiektów mostowych znajdziemy odwołania do dokumentów, które zawierają wymagania odnoszące się do wycofanych norm, czy np. dwóch niespójnych informacji. Przykład? Większość specyfikacji, norm i rozporządzeń, wskazuje stosowanie wyłącznie kruszywa granitowego i bazaltowego w mieszankach do betonu mostowego. Istnieją jednak dokumenty, które mówią inaczej. W praktyce zdarza się, także że w specyfikacji znajdą się dokumenty, które nie są dostosowane do przedmiotu zamówienia, niekompletne lub pomijające odwołania do nieobowiązujących już norm. Choć budowa obiektów komunikacyjnych w Polsce kwitnie, większość doświadczonych projektantów podkreśla, że przydałoby się ujednolicenie i uaktualnienie uwarunkowań formalnych dla betonowych obiektów mostowych i stworzenie spójnego dokumentu, który nie wzbudzałby wątpliwości. 

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz