Artykuł sponsorowany

Charakterystyka baterii trakcyjnych

Charakterystyka baterii trakcyjnych

Baterie trakcyjne to źródło zasilania stosowane w silnikach elektrycznych, np. w przypadku wózków widłowych. Wyróżniają się wysoką odpornością na rozładowanie, trwałością i długą żywotnością baterii. Pozwalają zminimalizować ilość wytwarzanych spalin, a to z kolei umożliwia bezpieczne ich użytkowanie w zamkniętych halach. Ich ogromną zaletą są też niższe koszty niż w przypadku zakupu oleju napędowego czy benzyny. Co warto o nich wiedzieć?

Budowa baterii trakcyjnych

Bateria trakcyjna to element składający się z wielu ogniw, które pozwalają im gromadzić dużą ilość energii elektrycznej. Ogniwo trakcyjne składa się najczęściej z zespołu dodatnich płyt pancernych i zespołu płyt pastowanych, które są oddzielone mikroporowatymi separatorami. Każdy zespół umieszczany jest w osobnym, szczelnie zamkniętym naczyniu, co pozwala zapobiec wyciekowi elektrolitu. Poszczególne ogniwa są umieszczane w izolowanej elektrycznie skrzyni, która jest dodatkowo zabezpieczona przed korozją. Omawiane łączenia są wykonywane przy pomocy łączników, które mogą być spawane bądź skręcane. Należy dodać, że skrzynia jest dodatkowo odseparowana od ścian za pomocą wkładów izolująco-wypełniających.

Na rynku dostępne są różnego rodzaju baterie trakcyjne. Mogą różnić się między sobą parametrami, konstrukcją i przeznaczeniem. Podstawowy podział uwzględnia akumulatory żelowe i kwasowe. Czym różnią się między sobą?

Akumulatory żelowe i kwasowe – czym są?

Zasadniczy podział baterii trakcyjnych uwzględnia ich dwa rodzaje. Pierwsze z nich są wyposażone w elektrolit w postaci żelu – stąd też ich nazwa żelowe. Z kolei drugi to kwasowe, co oznacza, że elektrolit występuje w nich w stanie ciekłym. Specjalista z firmy Baterie Przemysłowe Sp. z o.o. wyjaśnia, że dużą wadą akumulatorów kwasowych jest parowanie wody, które może skutkować zbyt wysokim stężeniem substancji. Sytuacja ta wymaga okresowego uzupełniania płynów. Dużo groźniejszą wadą jest ryzyko wycieku kwasu siarkowego. Problem ten nie występuje w przypadku baterii żelowych, gdyż odpowiednie preparaty wiążą elektrolit w żel. Stąd też w przypadku żelowych modeli ryzyko wycieków i parowania wody jest minimalne. Przez wielu specjalistów tego rodzaju akumulatory nazywane są bezobsługowymi. Warto zaznaczyć jednak, że większość problemów eksploatacyjnych wynika z nieprawidłowego eksploatowania elementów. Każdorazowo należy stosować się do zaleceń producenta. Tylko właściwe dbanie o akumulator pozwala zyskać pewność, że będzie on bezproblemowo działał przez długi czas.

Oceń artykuł (1)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz