Artykuł sponsorowany

Budowa turbosprężarki, czyli z jakich elementów składa się ten podzespół

Budowa turbosprężarki, czyli z jakich elementów składa się ten podzespół

Obecnie technologie motoryzacyjne znacznie się rozwijają. To powoduje, że różnego rodzaju podzespoły samochodowe, są ulepszane, czego przykładem może być stosowanie w nowoczesnych autach silników spalinowych wraz z turbosprężarkami. Znacznie poprawione osiągi pojazdu, powodują również to, że podzespół ten montowany jest również w samochodach starszych roczników.

Konstrukcja turbosprężarki

Każdy właściciel samochodu, wyposażonego w turbosprężarkę, lub każda osoba, planująca zamontować turbosprężarkę w swoim aucie, powinna w zakresie podstawowym znać budowę tegoż podzespołu. W uproszczeniu tworzą go między innymi takie elementy, jak wirniki turbiny, wirniki sprężarki, łożyska ślizgowe, kadłuby turbin, kadłuby sprężarki, kadłuby środkowe, łożyska oporowe, kanały olejowe, pierścienie uszczelniające, czy wałki turbosprężarki. Sam układ turbodoładowania, połączony z silnikiem, jest zaś złożony z: turbosprężarki, kolektora wydechowego, silnika, kolektora dolotowego, zawóru recyrkulacji spalin (EGR), intercoolera, czujnika ciśnienia, przepływomierza powietrza, a także z filtru powietrza.



Materiał wykonania turbosprężarki

Obecnie turbosprężarka jest jednym z najważniejszych elementów konstrukcji nowoczesnych silników. Wiąże się to między innymi ze zmianami w budowie właśnie silników nowoczesnych, które wedle restrykcyjnych technicznych norm środowiskowych, pozbawiane są coraz wyższych objętości skokowych. Aby ją wyrównać, przy braku zanieczyszczania środowiska, należy stosować właśnie turbosprężarki. Te przejmując zaś część zadań silników, muszą być wykonane z tak samo wydajnych i żywotnych materiałów, co one. Bardzo ważne jest zatem stosowanie konstrukcji odpornych na olbrzymie wahania temperaturowe, korozję, substancje agresywne i ciecze, osadzający się brud, czy też na uszkodzenia mechaniczne, w tym ścieranie. Dzisiaj ważne jest zatem wykorzystywanie m.in. wysokich jakościowo surowców żaroodpornych, co tyczy się również działań naprawczych – np. przy wymienianiu łożysk, które powinny być tworzone ze stopów odlewniczych brązu B102. Kadłuby turbosprężarek, obecnie najczęściej są produkowane z najwyższych jakościowo stopów aluminium. Wirniki turbin z materiału „incocel”, który łączy stop niklu, chromu, kobaltu i żelaza; a ich kadłub z tworzywa „nirestis”, o wysokiej zawartości niklu, krzemu, chromu, manganu, oraz miedzi. Warto wspomnieć również o kolejnym „egzotycznym” surowcu pochodzenia laboratoryjnego, którym jest MarM247, składający się z pierwiastków: Cr, Fe, Nb, Mo, Ti, Al i C. Ważnym materiałem budulcowym wielu elementów turbosprężarek, jest również tytan!

Analizując skład materiałowy konstrukcji nowoczesnych turbosprężarek, a także ich całościową budowę, warto podkreślić nie tylko umiejętności techniczne inżynierów, które je tworzą, ale także warsztatów, które zajmują się ich profesjonalną naprawą oraz regeneracją. Są to najczęściej zakłady, wyróżniające się posiadaniem ekspertów materiałoznawstwa, a także, które wyposażone są w innowacyjny sprzęt diagnostyczny i serwisowy. Olbrzymim profesjonalizmem na rynku polskim, charakteryzuje się właśnie na tym polu firma STS Turbo s.c., zlokalizowana w Warszawie. 

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz