Artykuł sponsorowany

Budowa i działanie układu hamulcowego

Budowa i działanie układu hamulcowego

W skład układu hamulcowego wchodzą elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu, a także utrzymuje go w miejscu i uniemożliwia przypadkowego przemieszczenia się podczas postoju. Każdy samochód musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe: główny oraz pomocniczy. Jeśli zastanawiałeś się kiedykolwiek jak zbudowane są oraz jak działają, koniecznie przeczytaj nasz artykuł.

Hamulec główny (roboczy)

Hamulec główny zwany potocznie roboczym bądź nożnym uruchamia się nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Jest to układ hydrauliczny. Pod wpływem nacisku na pedał, pompa hamulcowa tłoczy płyn hamulcowy do tłoków przemieszczających elementy cierne układu hamulcowego zamontowanych w kołach. Układ ten składa się z dwóch obwodów. W razie awarii jednego, drugi umożliwia awaryjne wyhamowanie pojazdu. Obwody najczęściej działają “na krzyż”. Jeden hamuje kołem przednim prawym i tylnym lewym, a drugi pozostałymi dwoma kołami. Aby zminimalizować siłę konieczną do użycia przy użytkowaniu układu, hamulec hydrauliczny jest najczęściej wspomagany podciśnieniowo.

Powszechnie stosuje się dwa rodzaje hamulców:

  • tarczowe - składające się z tarczy hamulcowej, połączonej z piastą koła oraz dwóch płytek ciernych (klocków hamulcowych), które są dociskane do tarczy za pomocą siłownika hydraulicznego (zacisku hamulcowego),
  • bębnowe - w których hamowanie odbywa się na skutek tarcia wewnętrznej powierzchni obracającego się wraz z piastą koła bębna hamulcowego, z powierzchnią umieszczonych wewnątrz bębna nieobracających się szczęk pokrytych okładziną cierną. Hamulce bębnowe stosowane są na tylnej osi w niektórych modelach samochodów osobowych.

Hamulec pomocniczy (potocznie zwany ręcznym)

Hamulec pomocniczy uruchamiany jest w zależności od rozwiązania - ręką poprzez pociągnięcie dedykowanej dźwigni lub naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Czasami można także spotkać rozwiązanie w postaci dodatkowego pedału, który po naciśnięciu nogą, aktywuje działanie hamulca pomocniczego. Wykorzystywany jest głównie na postoju, w celu zabezpieczenia pojazdu przed nieplanowanym przemieszczeniem, na wzniesieniu drogi w celu ruszenia bez stoczenia się pojazdu do tyłu oraz w razie awarii hamulca głównego. Hamulec pomocniczy aktywowany jest mechanicznie poprzez układ cięgieł linek lub w niekórych autach elektrycznie poprzez system siłowników.

Jeśli zdiagnozujemy w swoim samochodzie problem z hamulcami bądź chcemy wymienić ich podzespoły, warto skorzystać z usług warsztatu samochodowego Autoserwis. Boch Michał, który oferuje prace w zakresie mechaniki samochodowej.   

Opracowanie:
Nowa Wieś, Szamotulska 15 lok. 1
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz