Artykuł sponsorowany

Biuro rachunkowe K&M i rozliczanie kosztów działalności gospodarczej prowadzonej w domu

Biuro rachunkowe K&M i rozliczanie kosztów działalności gospodarczej prowadzonej w domu

Coraz więcej Polaków podejmuje decyzję o przejściu z pracy etatowej na samozatrudnienie. Prowadzenie własnej firmy, nawet jednoosobowej, wiąże się jednak z pewnymi kosztami. Aby je zminimalizować, część przedsiębiorców postanawia pracować z domu. Czy mogą oni opłaty za czynsz i media „wrzucić” w koszty prowadzenia firmy? Na to pytanie odpowiedzi udzieli księgowa z biura rachunkowego K&M.

Czym są koszty podatkowe?

Za koszty podatkowe uznaje się opłaty poniesione w celu osiągniecia przychodu bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyłączeniem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT. Wydatek może zostać skategoryzowany jako koszt uzyskania przychodu, jeśli stanowi warunek jego osiągnięcia i zostanie odpowiednio udokumentowany. Przedsiębiorcy, którzy siedzibę firmy prowadzą w prywatnych nieruchomościach, eksploatują je na rzecz swojej pracy zarobkowej. Istnieje więc związek przyczynowo skutkowy między uzyskaniem przychodu a kosztami związanymi z utrzymaniem domu/mieszkania, które są zwiększone ze względu na prowadzoną w lokalu działalność gospodarczą. Czy oznacza to, że wszystkie osoby na samozatrudnieniu pracujące z domu mogą liczyć na zwrot kosztów uzyskania przychodu? Niekoniecznie.

Jakie warunki trzeba spełnić, by otrzymać zwrot kosztów uzyskania przychodu?

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w domu/mieszkaniu powinien rozdzielić wydatki związane z eksploatacją nieruchomości na te wynikające z prywatnego użytkowania i te związane z prowadzeniem firmy. Jak informuje specjalistka z biura rachunkowego K&M, które na co dzień pomaga przedsiębiorcom w takich sprawach:

„Osoba prowadząca działalność gospodarczą w domu musi określić, jaka powierzchnia lokalu wykorzystywana jest do celów służbowych. Na tej podstawie dokonuje się proporcjonalnego podziału kosztów na osobiste i firmowe. Przedsiębiorca może w ten sposób wrzucić w koszty prowadzenia działalności gospodarczej czynsz i opłaty za energię elektryczną i wodę. Do służbowych wydatków można też doliczyć telefon osobisty. Nieco trudniej rozliczyć Internet, chyba że przedsiębiorca podpisze z jego dostawcą osobną umowę - na firmę. Wszystkie koszty uzyskania przychodów muszą być dokładnie udokumentowane. Do rozliczeń potrzebne są rachunki, bilingi i umowy”.

Co ciekawe kosztem uzyskania przychodu może być również wyposażenie nieruchomości. Księgowa z biura K&M podejmie się rozliczenia zakupu kawy, herbaty, środków czystości czy sprzętów RTV, jeśli tylko są one pośrednio związane z prowadzeniem firmy w miejscu zamieszkania.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz