Artykuł sponsorowany

Badanie techniczne motocykla – co warto o nim wiedzieć

Badanie techniczne motocykla – co warto o nim wiedzieć

Okresowe badanie techniczne obowiązuje każdego właściciela pojazdu, który uczestniczy w ruchu drogowym. Obowiązek przeprowadzenia takiego badania mają również właściciele motocykli i skuterów. Przepisy określają zarówno terminy takich przeglądów, jak i zakres, w jakim powinny być przeprowadzone. Zanim motocyklista odwiedzi właściwą stację diagnostyczną, powinien przygotować się do badania.

Terminy badań technicznych motocykli

Obowiązek wykonania badania technicznego motocykla narzuca na jego właściciela Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 września 2009 roku. Zgodnie z tymi regulacjami, na pierwszy przegląd należy zaprowadzić pojazd nie później niż po 3 latach od daty pierwszej rejestracji. Takie same zasady obowiązują w przypadku skuterów. Ta zmiana jest nowością dla posiadaczy małych dwukołowców, bowiem przez wiele lat funkcjonowała forma badań bezterminowych. Jeśli właściciel skutera ma właśnie taki wpis w dowodzie rejestracyjnym, powinien go uaktualnić. Kolejne badanie techniczne przeprowadza się dwa lata po pierwszym, czyli w okresie 5 lat od daty pierwszej rejestracji. Później obowiązkowa wizyta w stacji diagnostycznej czeka na posiadacza motocykla raz w roku, przed upływem terminu ważności poprzednich badań.

Przygotowanie do przeglądu technicznego wymaga sprawdzenia stanu pojazdu, a w razie potrzeby – zakupu i wymiany uszkodzonych elementów. Pomoc w usuwaniu usterek i montażu nowych części oferuje firma Touratech Polska s.c.. Warto zainwestować w profesjonalny serwis, bowiem odrzucenie motocykla na przeglądzie wiąże się z koniecznością ponownej wizyty i uiszczenia dodatkowych opłat. Nowelizacja przepisów o badaniach technicznych obejmuje również surowe kary dla spóźnialskich. Brak wykonanych badań w terminie oznacza, że trzeba będzie za nie zapłacić znacznie więcej. Obecnie koszt badania nie przekracza stu złotych.

Zakres badania technicznego motocykla

Przepisy dotyczące kontroli stanu technicznego pojazdów określają, jakie ich elementy powinny być poddawane kontroli. Niestety w przypadku motocykli wiele stacji diagnostycznych nie dysponuje niezbędnym sprzętem, jak np. hamownia dla takich pojazdów. Standardowo pełne badanie powinno obejmować:

  • dane identyfikacyjne i ich zgodność z dowodem rejestracyjnym,
  • stan i dane tablicy rejestracyjnej,
  • stan ogumienia motocykla,
  • światła: kierunkowskazy, hamowania, pozycyjne, dodatkowe, awaryjne – zarówno ich stan, jak i poprawność działania,
  • ustawienie świateł mijania i drogowych,
  • układ hamulcowy – skok, poprawność działania, stan tarcz i klocków hamulcowych,
  • układ kierowniczy – luzy na kierownicy, poprawność działania,
  • stan amortyzatorów,
  • układ wydechowy – pomiary hałasu,
  • uszkodzenia fizyczne i usterki ramy pojazdu, obecność i stan lusterek, prędkościomierza i sygnalizacji dźwiękowej.

Pasjonaci motocykli są przywiązani do swoich maszyn, dlatego wyposażają je w niezbędne akcesoria motocyklowe i dbają o nie. Wypielęgnowany, nasmarowany, wyczyszczony i w pełni sprawny pojazd jest sygnałem, że właściciel dba o niego i z pewnością nie dopuszcza do powstania problemów. Tam, gdzie brak widocznych usterek na zewnątrz, diagnosta nie będzie się doszukiwał ukrytych wad. Dlatego też przed przeglądem warto zadbać o wyeksploatowane elementy, a kontrola z pewnością zakończy się sukcesem.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz