9 zasad profilaktyki cukrzycy. Jak zapobiegać cukrzycy?

9 zasad profilaktyki cukrzycy. Jak zapobiegać cukrzycy?

Stres, niezdrowe jedzenie i siedzący tryb życia – to zdecydowanie nie sprzyja naszej kondycji. Takie nawyki to często pierwszy krok do rozwoju wielu chorób. Zastanawiasz się, czy można temu zapobiec? Czy można uchronić się przed cukrzycą? Poznaj nasze wskazówki i wprowadź w życie nowe zasady. Dowiedz się, co zrobić, by zapobiegać cukrzycy na co dzień.

1. Zadbaj o kondycję fizyczną

Regularna aktywność jest niezbędna w dbaniu o zdrowie w ogóle. Odpowiednia dawka ruchu zapobiega otyłości, którą uznaje się za jedną z przyczyn cukrzycy, dlatego nie szukaj wymówek i już dziś wybierz się na ćwiczenia. Wysiłek fizyczny poprawia krążenie, dotlenia organizm, wspomaga odporność, a dodatkowo sprawia, że mamy więcej energii i lepsze samopoczucie.

Jeśli obawiasz się wizyty na siłowni, bo ostatnio głównie wylegujesz się na kanapie, rozpocznij od małych kroków. Postaw na proste ćwiczenia lub wybierz się na spacer. Nawet 15-minutowa przechadzka (najlepiej po posiłku, trzy razy dziennie) to dobry pomysł na początek.

2. Postaw na zdrową dietę

Zbilansowana dieta to obok aktywności fizycznej podstawa w profilaktyce cukrzycy. Posiłki, które spożywamy, powinny zawierać jak najmniej cukrów i tłuszczów. Wysoko przetworzone produkty zastąp owocami i warzywami, które bogate są witaminy i minerały oraz flawonoidy uznawane za stymulatory produkcji insuliny.

Do diety wprowadź też zdrowe tłuszcze, a zamiast smażenia wybierz gotowanie na parze. Warto wspomnieć tu o imbirze, który hamuje działanie enzymów odpowiedzialnych za wzrost poziomu cukru, a także gorzkiej czekoladzie, która zmniejsza insulinooporność.

3. Jedz regularnie

Właściwa dieta na pewno nie doprowadzi do nadwagi i otyłości, jednak istotne są nie tylko wybierane produkty, ale także czas ich spożywania. Diabetolodzy przypominają: jedz regularnie – częściej, ale mniej. Zbyt długie przerwy między posiłkami powodują, że jesteśmy głodni i przyjmujemy naraz zbyt dużo kalorii.  

4. Pij wodę i kawę

Słodkie i gazowe napoje wymień na wodę, niesłodzoną herbatę lub kawę. Badania pokazują, że picie kawy również wspomaga zapobieganie cukrzycy. Zawarty w kawie kwas chlorogenowy ogranicza wchłanianie glukozy w jelitach. Dobrej jakości kawa jest też źródłem silnych przeciwutleniaczy.

5. Czytaj składy produktów

Stawiasz na zdrowe posiłki i unikasz przetworzonych produktów, jednak nie zapominaj o sprawdzaniu etykiet. Jeśli cukier znajduje się na początku składu, lepiej odłóż produkt na półkę. Uważaj też na niektóre słodziki, które przyjmowane w zbyt dużych ilościach nie są obojętne. Nadmierne spożycie produktów z dodatkiem sorbitolu może przyczynić się do rozwoju retinopatii czy zaćmy. Inny słodzik, aspartam, może mieć skutki uboczne w postaci bólów i zawrotów głowy, bezsenności, trudności w oddychaniu, a nawet napadów padaczkowych.

6. Regularnie badaj ciśnienie

Osoby z nadciśnieniem są szczególnie narażone na zachorowanie na cukrzycę, dlatego tak ważne jest regularne badanie ciśnienia oraz zmiana nawyków. Postaw na aktywność fizyczną, zdrową dietę, a także odstaw używki – papierosy i alkohol.

7. Rzuć palenie

Palenie tytoniu w dużym stopniu może przyczynić się do wystąpienia chorób naczyniowo-sercowych. Palenie ma wiele skutków ubocznych, również tych związanych z ryzykiem rozwoju cukrzycy. U osób, które regularnie sięgają po papierosa, obserwowana jest mniejsza wrażliwość na insulinę. Palacze są też narażeni na występowanie stanów zapalnych oraz otyłości brzusznej, która sprzyja cukrzycy. Przeczytaj, jak skutecznie rzucić palenie.

8. Walcz ze stresem

Nie od dziś wiadomo, że stres negatywnie oddziałuje na nasze zdrowie. Okazuje się, że jest również czynnikiem, który zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę, dlatego tak ważne jest, by unikać stresujących sytuacji na co dzień. W walce z ciągłym zdenerwowaniem pomóc może zmiana stylu życia, a także ćwiczenia oddechowe. Stres obniża również wysiłek fizyczny, np. zajęcia jogi mogą pomóc w odnalezieniu wewnętrznej harmonii.  

9. Badaj krew

Osoby, które są w grupie ryzyka, a także wszyscy po 45 roku życia powinni regularnie wykonywania badania krwi, które pozwolą kontrolować poziom glukozy we krwi.

Oceń artykuł (3)
5,0
Komentarze
Dodaj komentarz