Każda branża wytwarza specyficzny słownik pojęć. Nie zawsze są one znane i zrozumiałe dla zwykłego użytkownika. Wkraczając w świat mechaniki samochodowej spotykamy takie pojęcia jak immobiliser, moc silnika czy nadsterowność, aby wymienić choć kilka. Nie zawsze potrafimy je zdefiniować, co wpływa na naszą znajomość tematu.

Nasz "Słownik pojęć motoryzacyjnych", przygotowany z myślą o użytkownikach, przedstawia podstawowe pojęcia związane z samochodami i mechaniką samochodową. Kiedy zastanawiasz się, czego oczekiwać od warsztatów naprawczych, zawsze możesz posłużyć się słownikiem, aby wiedzieć dokładnie, co kryje się za pewnymi pojęciami.

Słownik

  • 4×4 -  Symboliczne oznaczenia mówiące o tym, że samochód posiada napęd na cztery koła. Tyczy się zarówno jednej osi, jak i możliwości dołączenia napędu osi drugiej.
  • A/C - Skrót z ang. Air Condition, oznaczający klimatyzację.
  • ABS - System elektronicznego zapobiegania blokadzie kół w momencie hamowania.
  • Air Bags - Poduszki powietrzne chroniące kierowcę i pasażerów. Uaktywniają się podczas zderzenia, zarówno czołowego, jak i bocznego. 
  • Alternator - Rodzaj prądnicy wytwarzającej trójfazowy prąd zmienny. Służy do wytwarzania prądu podczas pracy silnika. Alternator jest chłodzony za pomocą wiatraków lub specjalnych cieczy.
  • Amortyzator  - Mechanizm, który rozprasza i niweluje nadwyżkę wytwarzanej w układzie mechanicznym energii. W samochodzie to element zawieszenia, wspomagający komfort jazdy i skuteczniejsze hamowanie. Wśród amortyzatorów wyróżnia się m.in.: cierne, teleskopowe (hydrauliczne, gazowo-hydrauliczne).
  • Aparat zapłonowy  - Urządzenie stosowane w silnikach benzynowych. Służy do sterowania cyklami wytwarzania prądu (zapłon) i oddawania go do świec zapłonowych. Składa się m.in. z: kopułki, palca rozdzielacza czy układu tyrystorowego.
  • Belka skrętna  - Rodzaj zawieszenia kół stosowany w przypadku samochodów z kołami osi tylnej nienapędzanej.
  • Chłodnica - Urządzenie służące wymianie powstającej energii cieplnej w płynach, działające w sposób uniemożliwiający im mieszanie się ze sobą.
  • DAV - System regulujący siłę wspomagania układu kierowniczego. Zależy od prędkości jazdy (szybkość zmniejsza siłę wspomagania).
  • Drążek Panharda - Określenie pochodzi od nazwy firmy, która użyła elementu po raz pierwszy. Jest to część stosowana powszechnie w zawieszeniu osi tylnej. Ma postać poprzecznego drążka, który odpowiada za prawidłową geometrię zawieszenia.
  • EBV  - Elektroniczny system wspomagający hamowanie. W przypadku nagłego hamowania zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego.
  • Geometria układu jezdnego  - Parametry kół, mające za zadanie optymalizować pracę tych elementów na jezdni. Ustawienie kół charakteryzuje się m.in.: zbieżnością, kątem pochylenia, czy kątem wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
  • Immobiliser - Urządzenie blokujące możliwość uruchomienia silnika przez osoby nie posiadające kluczyka (nieuprawnione). Działa na zasadzie odczytywania kodu zaszyfrowanego w kluczyku samochodowym, odczyt odbywa się w stacyjce. Obecnie w nowych samochodach to element standardowego wyposażenia.
  • Katalizator - Urządzenie ograniczające wydzielanie szkodliwych spalin z silników samochodowych. Montowany w rurze wydechowej, za silnikiem. Nazywany również konwertorem.
  • Kolumna MacPhersona  - System zaprojektowany przez E. S. MacPhersona. Stosowany jako rodzaj zawieszenia samochodu, w którym amortyzator pełni dwie role jednocześnie, odpowiada za tłumienie i prowadzenie.
  • Moc silnika  - Praca jaką wykonuje tłok w cylindrze w danej jednostce czasu. Powszechnie liczona jednostką o nazwie koń mechaniczny (KM).
  • Rozstaw osi - Mierzony w milimetrach, po tej samej stronie samochodu. Oznacza odległość między pionowymi płaszczyznami środka koła przedniego i tylnego. Rozmiar rozstawu osi służy również do podawania wielkości wnętrza auta.
  • System kontroli trakcji - System, który nie dopuszcza do zbytniego poślizgu kół podczas przyspieszania samochodu.
  • Turbosprężarka  - Powiększa masę ładunku mieszanki tłoczonej do cylindra, dzięki czemu powoduje wzrost mocy silnika.
  • Układ wydechowy  - Odprowadza spaliny, poruszające się z prędkością naddźwiękową, z komory spalania. Układ ten składa się m.in. z: kolektora, katalizatora, tłumika, rury wydechowej.
  • Wahacz - Znajduje się w zawieszeniu samochodu, łączy zwrotnicę koła z nadwoziem.
  • Wspomaganie układu kierowniczego  - Elektryczny system ułatwiający manewry kierownicą. Najlepiej działa przy małej prędkości, np. przy parkowaniu.
  • Wtrysk paliwa  - System dostarczający określoną ilość paliwa pod ciśnieniem. Tym sposobem paliwo dostaje się do cylindra, kanału lub kolektora ssącego. Działanie takie ma na celu zwiększenie mocy silnika oraz zmniejszenie zużycia paliwa.
  • Zawieszenie pojazdu - Część podwozia, składająca się z licznych elementów łączących samochód z kołami. Rozróżnia się kilka rodzajów zawieszenia, dzielonych ze względu na budowę, wśród nich: zależne, niezależne i półzależne.