Artykuł sponsorowany

Zużyte katalizatory, czyli pomysł na biznes z ekologią w tle

Zużyte katalizatory, czyli pomysł na biznes z ekologią w tle

Wzrost świadomości ekologicznej użytkowników samochodów wymusił na producentach aut zastosowanie urządzeń i rozwiązań, które mają wpływ na zmniejszenie emisji spalin. Jedną z takich metod jest zastosowanie katalizatorów. Gdy kończą one swój żywot potrafią być kłopotem dla właściciela pojazdu, ale jednocześnie mogą stać się źródłem cennych metali szlachetnych.

Recykling katalizatorów

Jeśli podczas jazdy samochodem zauważymy objawy takie jak spadek mocy i zwiększone zużycie paliwa, może być to dla nas sygnał, że nasz katalizator uległ zużyciu. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że mamy możliwość odzyskania części pieniędzy sprzedając ten element. Na rynku funkcjonuje wiele firm oferujących skup zużytych katalizatorów. Stanowią one bardzo atrakcyjny przedmiot recyklingu, a ich sekretem są metale szlachetne, w tym platyna, która wykorzystana została do produkcji tych urządzeń. Aby zorientować się, jak ogromny wpływ na ochronę zasobów naturalnych mają te działania, wystarczy świadomość, że uzyskanie 1 kilograma platyny wymaga wydobycia ok. 150 ton rudy. Jednocześnie porównywalną masę metalu otrzymamy w wyniku recyklingu około 2 ton zużytych katalizatorów. Ze względu na materiał, z którego są wykonane nośniki, katalizatory można podzielić na ceramiczne (z blokiem ceramicznym) i metalowe (z blokiem metalowym). Porowata powierzchnia tych elementów pokryta jest warstwą platyny, palladu lub rodu, które są aktywatorami procesów chemicznych pozwalających na neutralizację szkodliwych gazów. Pojedynczy katalizator to najwyżej kilka gramów platyny, którą można otrzymać w wyniku odpowiednich metod odzysku.

Oddajemy zużyty katalizator

Należy pamiętać, że katalizator to odpad, który może być sprzedany tylko firmom posiadającym niezbędne certyfikaty i zezwolenia na skup oraz utylizację tego rodzaju urządzeń. Wybierając skup katalizatorów najlepiej kierować się oferowaną ceną oraz renomą danego punktu. Jednym z takich miejsc jest DS Auto Sp. z o.o. z siedzibą w Pogorzycach. Działając od 2000 r. prowadzą skup katalizatorów i filtrów cząstek stałych DPF na terenie całego kraju i Europy. Od lat specjalizują się także w mieleniu monolitu ceramicznego w młynach kulowych oraz bezpłatnym wycinaniu monolitu z katalizatorów. Jest to firma dysponująca zespołem doświadczonych fachowców oraz nowoczesną infrastrukturą, która jako jedna z nielicznych w Polsce zajmuje się również skupem katalizatorów online. Jak sami mówią: – Nasza linia produkcyjna jest specjalnie zaprojektowana do optymalnego odzysku metali szlachetnych z używanych katalizatorów. Zapewniamy skuteczny, a zarazem bezpieczny i ekologiczny proces odzysku metali szlachetnych z dostarczonego materiału. Nasz model biznesowy jest elastyczny i zorientowany na Twoje oczekiwania. Na jakikolwiek model współpracy się zdecydujesz, jakikolwiek materiał dostarczysz do naszej firmy, my zakwalifikujemy go do odpowiedniej grupy, dokonamy dokładnej analizy frakcji metali szlachetnych, a Ty otrzymasz dokładną i precyzyjną wycenę Twojego materiału.

Wycena – co warto wiedzieć

Jeszcze do niedawna zainteresowanie skupem tych elementów było znikome. W chwili obecnej działalność ta cieszy się coraz większym powodzeniem. Jednym z ważniejszych etapów związanych z tego typu transakcją jest odpowiednia wycena zużytych katalizatorów, która może być wykonana w dwojaki sposób. Pierwszy obejmuje skup katalizatorów za cenę masy dostarczonego towaru lub za sztukę. Drugi system opiera się na analizowaniu faktycznej zawartości metali szlachetnych w danym katalizatorze. W tym przypadku dostarczony sprzęt jest rozbierany i poddawany badaniu. Dzięki temu możliwe jest określenie ilości metali szlachetnych w pobranych podczas analizy próbkach.

Krótka historia

Pierwsze katalizatory zaczęto montować w samochodach około 30 lat temu. Rozpoczęto ich stosowanie, gdy okazało się, że modyfikacje i ulepszenia w samej budowie silnika nie pozwalają na znaczne obniżenie ilości wydalanych spalin. Początkowo stosowano dwa katalizatory: utleniający dwutlenek węgla i redukujący tlenki azotu. Potem połączono dwa w jednym, a w chwili obecnej w silnikach benzynowych stosuje się tak zwane katalizatory trójfunkcyjne redukujące tlenek węgla, węglowodory i tlenki azotu. Do Europy Zachodniej pierwsze samochody z katalizatorami trafiły w 1986 r., a do Europy Wschodniej w 1996 r. Zaostrzenie przepisów związanych z ograniczeniem emisji spalin zaowocowało w 2007 r. zakazem wjazdu do niemieckich miast pojazdom niewyposażonym w katalizatory.

Obecnie polski rynek obejmujący skup i recykling katalizatorów nie jest może największy, ale biorąc pod uwagę kurczące się złoża różnego rodzaju metali szlachetnych, ma on szansę na szybki rozwój i wzrost zainteresowania tego typu działaniami. W takim przypadku bardzo ważne jest zwiększenie świadomości ekologicznej, stworzenie sprawnie działającego systemu wraz z odpowiednimi uregulowaniami prawnymi oraz uszczelnienie rynku obrotu odzyskanymi surowcami. Dzięki temu działania związane ze zbieraniem i przetwarzaniem mają szansę funkcjonować sprawnie, w wyniku czego odzyskane surowce będą mogły w jeszcze większym stopniu zastępować surowce pierwotne, przedłużając czas korzystania z nich.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz