Artykuł sponsorowany

Zastosowanie kruszyw w budownictwie kolejowym

Zastosowanie kruszyw w budownictwie kolejowym
Kruszywa to różnego rodzaju materiały o sypkiej konsystencji, wydobywane z kopalni i rzek (żwir i piasek), uzyskiwane na drodze rozkruszania odpowiednich gatunków skał (takich jak granit czy bazalt) oraz poprzez obróbkę pewnych materiałów (żużel stanowi produkt uboczny produkcji stali). Znajdują one szerokie zastosowanie w produkcji materiałów budowlanych i budownictwie drogowym. Pełnią również niezmiernie ważną rolę w budownictwie kolejowym.


Do czego służą kruszywa w budownictwie kolejowym?

Głównym przeznaczeniem kruszyw, jeśli chodzi o budownictwo kolejowe, jest tworzenie tak zwanej podsypki, stanowiącej część nawierzchni torowej, która z kolei jest jedną z dwóch składowych całej drogi kolejowej. Poza podsypką nawierzchnia torowa składa się również z ramy toru, czyli szyn i podkładów, połączonych ze sobą za pomocą złączy oraz przytwierdzeń.


Jaką rolę pełni podsypka?

Podsypka pełni kilka ważnych funkcji w działaniu całej drogi kolejowej. Stanowi ona „nakrycie” podtorza, czyli podłużnego wyniesienia w gruncie, stanowiącego fundament całej drogi. Podczas jazdy pociąg wywiera nacisk na tory, i pośrednio na podkłady. Siły oddziaływujące na podkład są następnie przejmowane przez podsypkę – jej zadaniem jest rozprowadzenie nacisku na jak największą powierzchnię drogi. Podsypka jest materiałem sprężystym, który zapobiega powstawaniu trwałych odkształceń podtorza. Dzięki swej sprężystości podsypka służy również za materiał tłumiący uderzenia kół pociągu o tory – w ten sposób zwiększa się bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz wydłuża się żywotność torowiska. Ponadto podsypka zapobiega przesuwaniu się torów na podtorzu oraz umożliwia szybkie usunięcie wód opadowych na boki drogi kolejowej – to również ma duży wpływ na wydłużenie ich żywotności.


Jakie kruszywa nadają się na podsypkę?

Kruszywa na podsypkę muszą być odporne na wilgoć, kruszenie oraz ścieranie. Warunki te spełnia tłuczeń otrzymywany z takich skał jak bazalt, granit, porfir i gnejs. Do podsypki można również wykorzystać żużel wielkopiecowy (jednym z wiodących na polskim rynku producentów tego kruszywa jest firma Ekoprod). Tłuczeń na podsypkę charakteryzuje się ziarnami o długości od 30 do 60 mm i ostrych krawędziach – taka budowa umożliwia im zakleszczenie się między sobą i lepsze utrzymanie stałego profilu drogi kolejowej.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz