Zastosowanie farb w przemyśle morskim
W przypadku farb przemysłowych istotne jest nie tylko nadanie koloru malowanej powierzchni, ale przede wszystkim zabezpieczenie jej przed działaniem warunków zewnętrznych. W przemyśle morskim jest to szczególnie istotne – farby okrętowe muszą cechować się odpornością na działanie wody morskiej i słodkiej, promieniowania słonecznego, a także uszkodzeń mechanicznych. Przyjrzyjmy się bliżej możliwościom zastosowania farb w przemyśle morskim.
Właściwości farb okrętowych
Czym cechują się farby okrętowe stosowane w przemyśle morskim? Przede wszystkim powłoką, którą tworzą na malowanej powierzchni, odporną na działanie wilgoci, wody, promieniowania UV, środków czyszczących oraz chemicznych. Farby poliuretanowe wykorzystywane do malowania łodzi i jachtów utwardza się chemicznie dzięki dwuskładnikowemu systemowi – ustalone przez producenta proporcje składników (żywicy i utwardzacza) miesza się tuż przed nałożeniem farby na malowaną powierzchnię. Rolę utwardzacza może pełnić również wilgoć pochodząca z powietrza – wówczas mamy do czynienia z farbami jednoskładnikowymi.
Niezależnie od rodzaju, powłoki są wyjątkowo elastyczne, a jednocześnie odporne na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne. Są również wysoce estetyczne, a dzięki szerokiej palecie kolorów oraz wykończeń (matowy, półbłyszczący, z połyskiem) możliwe jest dopasowanie wykończenia do potrzeb danej jednostki. Farby nie żółkną, nie kredują i przez wiele lat wyglądają atrakcyjnie.
Rodzaje farb wykorzystywanych w przemyśle morskim
Ze względu na różnorodne zastosowanie farb w przemyśle morskim, a także odmienne wymagania co do jakości powłoki, zależne od rodzaju jednostki, możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów farb poliuretanowych. W ofercie Frankowski Coating, producenta i dystrybutora farb przemysłowych, znajdziemy:
· gruntoemalię poliuretanowo-akrylową, którą wykorzystuje się jako jednowarstwową powłokę antykorozyjną. Powłoka cechuje się wówczas odpornością na zużycie mechaniczne, nie żółknie pod wpływem promieniowania UV, jest również odporna wilgoć;
· poliestrowo-poliuretanowo-akrylową farbę podkładową, która zabezpiecza malowane powierzchnie przed korozją. Może być kładziona na stal, aluminium, a także metale ocynkowane. Dzięki wyjątkowo gładkiej powierzchni z łatwością można nałożyć na nią warstwę nawierzchniową;
· nawierzchniową farbę poliuretanowo-akrylową, która cechuje się wysokim połyskiem oraz twardością, dzięki czemu malowana powierzchnia prezentuje się niezwykle estetycznie. Co więcej, do tak pomalowanej powierzchni nie przyczepiają się glony;
· gruntoemalianę na bazie poliasparginów, o niskiej zawartości rozcieńczalników, wysokiej estetyce, twardości oraz odporności na działanie wody, chemikaliów i uszkodzeń mechanicznych.
Zalety wykorzystania farb poliuretanowych
Nadwodne elementy łodzi i jachtów trzeba odpowiednio zabezpieczyć. Jedną z popularniejszych powłok ochronnych jest żelkot, który jest mniej twardy od farb poliuretanowych. Jednocześnie jego nakładanie jest trudniejsze, a efekt końcowy, jeśli jest wykonywany przez amatora, jest gorszy – malowana powierzchnia jest chropowata.
Nakładanie powłoki z farby poliuretanowej jest łatwiejsze, mniej czasochłonne, a jednocześnie nie wymaga późniejszego szlifowania do połysku. Wystarczy jedynie przygotować powierzchnię przeznaczoną do malowania poprzez szlifowanie, odtłuszczenie, odpylenie oraz wyczyszczenie, a następnie nałożyć wybraną farbę. Uzyskana powłoka jest idealnie gładka, a dzięki zastosowaniu farb z ochroną przeciwko osiadaniom glonów, nie zwiększa się opór wody. Jednocześnie jednostka prezentuje się wysoce estetycznie – i to przez wiele kolejnych lat.