Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów

Wpływy na konto, wydatki na artykuły biurowe, koszty związane z utrzymaniem pracowników – wszystko to musi znaleźć się w księdze przychodów i rozchodów. Dzięki jej prowadzeniu przedsiębiorca może szybko sprawdzić kondycję finansową swojej firmy, a także przeprowadzić bilans zysków i strat. O tym, jak powinna ona wyglądać i co zawierać, szczegółowo mówią przepisy. W jaki sposób należy prowadzić księgę przychodów i rozchodów? Zobacz.

Księga przychodów i rozchodów – kto musi ją prowadzić?

Obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów spoczywa na spółkach jawnych, cywilnych, partnerskich oraz na wszystkich osobach, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Dodatkowo przychód tych podmiotów ze sprzedaży nie może przekraczać kwoty 2.000.000 euro po przeliczeniu na złotówki według kursu średniego NBP z pierwszego dnia roboczego października roku poprzedniego. W przypadku większego przychodu przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia tak zwanej księgowości pełnej.

Księgę przychodów i rozchodów,w skrócie KPiR, muszą także prowadzić osoby zajmujące się działami produkcji rolnej, armatorzy, podmioty wykonujące działalność w formie agencji i umów zlecenia. Obowiązek ten nie omija również osób duchownych, jeżeli zrezygnowały one z płacenia zryczałtowanego podatku.

Przepisy przewidują jednak wyjątkowe sytuacje, kiedy podmioty gospodarcze mogą być zwolnione z tego obowiązku. Jest to na przykład zaawansowany wiek podatnika czy też jego poważna choroba.

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów

Księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona rzetelnie, w sposób jasny oraz przejrzysty.

Zawiera ona informacje o wszystkich transakcjach dokonanych przez przedsiębiorstwo, mówi więc o przychodach, jak i poniesionych kosztach. Wpisy w księdze sporządza się na podstawie dokumentów i faktur.

Księga przychodów i rozchodów składa się z kilkunastu kolumn. Bardzo ważne jest, aby uzupełniać je skrupulatnie oraz zgodnie z dokumentacją finansową. Nawet niewielka pomyłka może skutkować poważnymi konsekwencjami. Dlatego zadanie prowadzenia ksiąg powinno być powierzone doświadczonemu księgowemu – radzi specjalista z Biura Rachunkowego Novum.

Jakie informacje muszą zostać ujęte w księdze przychodów i rozchodów? Powinny znaleźć się tam zapisy o kosztach związanych z prowadzeniem biura, takich jak wydatki na Internet, energię elektryczną czy artykuły papiernicze. Musi ona także obejmować środki przeznaczane na  wynagrodzenia pracowników czy ich szkolenie. Nie można jednak ewidencjonować w niej wydatków dotyczących na przykład inwestycji, która jeszcze jest realizowana, czy zaliczek na poczet przyszłych dostaw.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz