Artykuł sponsorowany

Zakres usług notarialnych

Zakres usług notarialnych

Mówiąc bardzo ogólnikowo, notariusz zaświadcza o prawomocności różnego rodzaju dokumentów. Stanowi swego rodzaju gwarancję autentyczności ich treści oraz osób, których dotyczą. Najczęściej z jego usług korzystam podczas kupna i sprzedaży domu – wymaga to bowiem sporządzenia aktu notarialnego. Są jednak inne sytuacje, w których powinniśmy zwrócić się do notariusza.

Akty notarialne

Aktem notarialnym jest każdy dokument sporządzany w kancelarii notarialnej. Będzie nim zarówno akt notarialny sprzedaży, jak i testament. W jego treści, poza postanowieniami dotyczącymi sprawy, muszą znaleźć się szczegółowe informacje o stronach lub ich pełnomocnikach, notariuszu oraz data i miejsce sporządzenia aktu. Na życzenie stron, notariusz może sporządzić projekt aktu.

Dom oraz spadek

W zakres usług notarialnych wchodzi przede wszystkim sporządzanie aktów notarialnych sprzedaży lub darowizny działek, lub lokali. Ich podpisanie następuje w kancelarii notarialnej, w obecności stron biorących udział oraz oczywiście notariusza. Wymagają również udokumentowania w postaci odpowiednich zaświadczeń, dotyczących stanu nieruchomości oraz sytuacji uczestniczących w akcie kupna-sprzedaży lub darowizny.

Notariusz zajmuje się również sporządzaniem aktu poświadczenia dziedziczenia. Te, a także inne usługi notarialne prowadzi kancelaria notarialna Renaty Kuczery-Nowak.

Inną sferą pracy notariusza jest także sporządzanie oraz przechowywanie testamentu. Do tej części zalicza się także odczytywanie woli zmarłego spadkobiercom i dopilnowanie, aby została wypełniona.

Poświadczanie prawdziwości

Częścią czynności notarialnych jest  poświadczanie zgodności odpisu, wyciągu i kopii z danym dokumentem – również sporządzanie odpisów, wpisów i wyciągów dokumentów – własnoręczności podpisu. Notariusz może poświadczyć miejsce przebywania konkretnej osoby oraz datę okazania konkretnego dokumentu.

Tak potwierdzona prawdziwość dokumentów jest niekiedy wymagana w czynnościach pewnych instytucji. Przykładem może tu być rekrutacja na uczelnie wyższe, gdzie wymagana jest kserokopia dowodu osobistego kandydata, właśnie poświadczona notarialnie.

Gwarancja bezpieczeństwa

Do usług świadczonych przez kancelarię notariusza, należą, a mało kto zdaje sobie z tego sprawę, także przechowywanie papierów wartościowych i pieniędzy. Dość oczywiste jest przechowywanie dokumentów – testament czy majątkowa umowa małżeńska po zatwierdzeniu i podpisaniu przez strony znajduje się pod pieczą notariusza.

Instytucja notariusza cieszy się ze względu na prawny charakter swojej działalności dużym zaufaniem – pieniądze i papiery wartościowe pozostawione u niego na przechowanie z pewnością będą bezpieczne.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz