Artykuł sponsorowany

Wymiana rozrządu w samochodzie - Warsztat Samochodowy Michał Niemczyk

Wymiana rozrządu w samochodzie - Warsztat Samochodowy Michał Niemczyk

Regularna wymiana części eksploatacyjnych w samochodzie to obowiązek każdego kierowcy. Raz do roku albo i częściej wymieniamy olej silnikowy, uzupełniamy płyn do spryskiwaczy, zmieniamy klocki i tarcze hamulcowe, wymieniamy wiele innych elementów. Nieco poważniejszym zadaniem jest wymiana rozrządu, wykonywana m.in. w Warsztacie Samochodowym Michała Niemczyka. Czynność ta jest droższa, aczkolwiek brak jej wykonania po pewnym czasie może grozić zerwaniem paska, a to generuje jeszcze większe koszty.

Za co odpowiada rozrząd w aucie?

W samochodach znajdziemy rozmaite napędy rozrządu. Mogą mieć one koła zębate, paski albo łańcuchy. Oczywiście najczęściej w pojazdach znajdują się paski rozrządu, które są najtańsze. W ich przypadku wymiana również generuje najmniejsze koszty. Zlekceważenie tej ważnej czynności może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń samochodu, np. awarii silnika, a to wiąże się z dużymi wydatkami.

Rozrząd jest montowany w pojazdach w jednym celu – ma za zadanie przenosić siłę napędową z wału korbowego na wałek rozrządu. Wałek obraca się z różną prędkością i to właśnie od tego zależy częstotliwość otwierania się i zamykania zaworów ssących i wydechowych. Pasek napędza też pompę wody. Jak już wspomnieliśmy, nieprawidłowe działanie rozrządu może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Pasek rozrządu wykonany jest z gumy i pod wpływem różnych temperatur może się mocniej lub słabiej rozciągać. Jeżeli tłoki nie będą wykonywać zsynchronizowanych ruchów, wówczas dojdzie do zderzenia ich z zaworami. Takie rzeczy dzieją się np. w momencie przeskoczenia lub zerwania paska rozrządu. W najlepszej wersji uszkodzeniu ulegną jedynie tłoki i zawory, aczkolwiek musimy być przygotowani na awarie całego silnika.

Czy można sprawdzić, w jakim stanie jest pasek rozrządu?

Wielu kierowców zapomina o rozrządzie w samochodzie i po pewnym czasie zastanawiają się, w jakim stanie jest pasek. Niestety sprawdzenie tego nie jest takie proste i raczej nie zrobimy tego samodzielnie w garażu. Jedynym sposobem jest udanie się do specjalistycznego zakładu, gdzie mechanik zdemontuje osłony i zweryfikuje stan paska. Takie usługi oraz wymianę rozrządu oferuje Warsztat Samochodowy Michała Niemczyka z Jastrzębia-Zdroju w województwie śląskim. Jak mówi jego pracownik:

Wyeksploatowany pasek rozrządu nie daje żadnych oznak, czyli nie hałasuje i nie wydaje dziwnych dźwięków. Pomocne może być jedynie sprawdzenie pracy pompy wody. Gdy ten element pracuje zbyt głośno lub widoczne są wycieki, wówczas możemy podejrzeć, iż stan pompy nie jest najlepszy.

Trzeba też pamiętać, że zatarcie lub zatrzymanie się pompy wody oznacza zerwanie paska rozrządu.

Częstotliwość wymiany rozrządu i inne prace

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ to zależy od tego, z jakich konkretnie elementów złożony jest rozrząd. Jednakże mechanicy samochodowi zalecają, by pasek rozrządu zmieniać mniej więcej co około 100 000 przejechanych kilometrów. W niektórych sytuacjach można to zrobić wcześniej lub później. W przypadku osprzętu zanurzonego w oleju pasek może wytrzymać nawet ponad 200 000 kilometrów.

Warsztat Michała Niemczyka zajmuje się serwisem samochodów osobowych i dostawczych. Specjalizuje się przede wszystkim w markach BMW oraz Audi. Zakład wykonuje prace z zakresu diagnostyki komputerowej, mechaniki samochodowej, napraw blacharskich. Obejmują zatem:

  • naprawy układu napędowego,

  • naprawy układu chłodzenia,

  • naprawy układu hamulcowego,

  • naprawy układu kierowniczego,

  • naprawy układu paliwowego i wydechowego.

Wśród usług warsztatu znajduje się także wymiana czujników i katalizatorów oraz tuning zewnętrzny i optyczny.

Opracowanie:
Jastrzębie-Zdrój, Stawowa 27
tel. 694 973 038
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz