Artykuł sponsorowany

Wymiana rozrządu podstawą długowieczności auta

Wymiana rozrządu podstawą długowieczności auta

Rozrząd jest istotną częścią samochodu niezależnie od marki. Jednak w przypadku samochodów francuskich są one szczególnie narażone na awarie. Niezakłóconą pracę utrudnia my mała ilość miejsca, blokady i specyficzna budowa. To wymaga od mechanika wiedzy oraz posiadania specjalistycznego sprzętu, który pozwoli wymienić uszkodzony rozrząd z zachowaniem kolejności prac.

Jakie funkcje ma rozrząd?

Rozrząd w silniku spalinowym odpowiada za prawidłową pracę zaworów, które są odpowiedzialne za dostarczenie we właściwym momencie powietrza lub gotowej mieszanki do cylindrów przy jednoczesnym opróżnieniem ich ze spalin. Bez rozrządu prawidłowa praca silnika jest niemożliwa. Do napędzania układu wykorzystuje się wał korbowy. Jego obrót wprawia w ruch pasek przenoszący energię na wałek rozrządu. Na powierzchni wałka są krzywki umożliwiające docisk szklanek popychaczy. One pozwalają na niezakłócone otwieranie i zamykanie zaworów. Rozrząd pełni, więc istotną rolę w silniku każdego samochodu. Dlatego warto zwrócić uwagę na stan paska rozrządu, aby nie doszło do jego pęknięcia. Wtedy może dojść do zderzenia zaworów z tłokami powodującego trwałą awarię silnika.

Symptomy uszkodzenia rozrządu

Uszkodzenia elementów rozrządu są często trudne do samodzielnego zidentyfikowania. Może się zdarzyć tak, że zapalą się kontrolki na desce rozdzielczej, które są sygnałem wskazującym o awarii elektroniki samochodowej lub silnik zacznie głośniej pracować. Wtedy warto udać się do mechanika, który dokona diagnozy problemu i zasugeruje sposób naprawy stwierdzonej usterki. Awaryjność rozrządu w dużej mierze zależy od modelu silnika i zastosowanych rozwiązań technologicznych. W przypadku samochodów francuskich awarie mogą występować częściej ze względu na ich charakterystyczną budowę silnika. Zdarza się, że nie pojawiają się żadne charakterystyczne symptomy. Dlatego ważne są regularne przeglądy samochodów w serwisie lub w prywatnym warsztacie.

Jak wygląda wymiana rozrządu?

Mechanik, który podejmuje się naprawy powinien posiadać odpowiednie narzędzia. Przy wymianie rozrządu należy założyć również cały nowy osprzęt, czyli rolki prowadzące i napinacza. Nie można zapomnieć też o pompie wody. Wymiana tych wszystkich elementów zajmuje około jednego dnia pracy, a czynność w przypadku samochodów francuskich należy wykonać co 90 tysięcy kilometrów. Pasek rozrządu i cały osprzęt należy wymienić zawsze po kupnie auta używanego! Pozwoli to uniknąć kosztownych napraw silnika w przypadku przetarcia paska.
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz