Wydanie i wymiana dowodu osobistego w urzędzie miasta i gminy
Dowód osobisty jest dokumentem potwierdzającym naszą tożsamość. Każda osoba po ukończeniu 18. roku życia wyrabia taki dokument. W celu uzyskania dowodu konieczne jest złożenie wniosku w urzędzie miasta lub gminy. Możliwe jest także wnioskowanie o dowód osobisty przez Internet. Jak zatem wygląda sprawa z uzyskaniem dowodu osobistego?
Składanie wniosku o dowód osobisty
Istnieją dwa przypadki, w których musimy złożyć wniosek o otrzymanie dowodu osobistego. Pierwszy z nich to ukończenie 18 lat, a drugi to konieczność wymiany dowodu osobistego na nowy. Wymiana tego dokumentu może być spowodowana np. zmianami danych osobowych. Wniosek o dowód może być złożony przez osoby, które:
- za mniej niż 30 dni ukończą 18. rok życia,
- są obywatelami polski, którzy mieszkają za granicą,
- są rodzicem, kuratorem, opiekunem prawnym i składają wniosek w imieniu osoby, która nie ukończyła 18 lat lub innej osoby częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnionej.
Wniosek o otrzymanie dowodu osobistego można złożyć w dowolnym urzędzie miasta i gminy. Takimi sprawami zajmuje się każdy urząd, np. Urząd Miejski w Zakliczynie.
Obowiązek złożenia wniosku o dowód osobisty mają również ci, którym zmieniły się dane osobowe, np. nazwisko, zmienił się wygląd zewnętrzny utrudniający lub uniemożliwiający rozpoznanie osoby, np. poprzez operację plastyczną. Poza tym wniosek o nowy dowód osobisty musimy złożyć w przypadku zgubienia obecnego dowodu, jego zniszczenia lub gdy został ukradziony, a także w sytuacji, gdy certyfikaty widniejące na obecnym dowodzie zostały unieważnione.
Wniosek o nowy dowód osobisty powinniśmy złożyć, gdy:
Podejrzewamy, że dane osobowe z dowodu zostały wykorzystane w nieuprawniony sposób, przy czym powiadomione zostały o tym ograny ścigania lub mamy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, która stwierdza naruszenie naszych danych.
- obecny dowód nie jest e-dowodem, a chcemy taki mieć,
- mamy e-dowód bez certyfikatu do logowania lub bez certyfikatu podpisu osobistego,
- nie możemy zalogować się za pomocą e-dowodu lub nie możemy złożyć podpisu osobistego.
Co należy przygotować, by otrzymać dowód osobisty
Najważniejszym dokumentem, który musimy złożyć w urzędzie miasta lub gminy w celu uzyskania nowego dowodu osobistego jest wniosek o wydanie wspomnianego dokumentu. Wniosek ten można pobrać ze strony internetowej urzędu, wypełnić go i dostarczyć urzędnikom. Możliwe jest także udanie się do odpowiedniej placówki, w której otrzymamy wniosek gotowy do wypełnienia. Możemy także poprosić urzędnika, by wydrukował nam z systemu wypełniony wniosek. Jeżeli zależy nam na podpisie osobistym w e-dowodzie, powinniśmy zaznaczyć to na wniosku. Poza tym do urzędu musimy zanieść kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym. W przypadku zdjęcia w ciemnych okularach lub z nakryciem głowy, fotografia musi posiadać odpowiednie zaświadczenie, w innym wypadku możemy spotkać się z odmową wydania dowodu osobistego.
Do urzędu miasta lub gminy powinniśmy dostarczyć również dotychczasowy dokument tożsamości lub ważny paszport. Z kolei osoby, które otrzymały polskie obywatelstwo muszą mieć ze sobą dokument podróżny lub inny dokument potwierdzający ich tożsamość. Jeśli chcemy otrzymać nowy dowód osobisty, ponieważ nasze dane zostały wykorzystane w nieuprawniony sposób, musimy posiadać potwierdzenie o zawiadomieniu organów ścigania lub decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych potwierdzającą naruszenia danych.