Wszystko co chciałbyś wiedzieć o instalacji LPG
Instalacja LPG w samochodzie stosowana jest przez kierowców coraz chętniej ze względów ekonomicznych. Często bowiem słyszymy o rosnących cenach za benzynę czy ropę, a w porównaniu do nich gaz LPG jest po prostu o połowę tańszy. Można zatem powiedzieć, że pokonując autem ten sam dystans, tracimy mniej pieniędzy. Zajmując się tym tematem, sprawdzamy wszystkie najistotniejsze kwestie dotyczące instalacji LPG w samochodzie.
Co oznacza skrót LPG?
Pod tym krótkim określeniem kryje się anglojęzyczna nazwa Liquefied Petroleum Gas, czyli ciekły produkt, którego głównym składnikiem jest propan-butan. Mieszanka ta stosowana jest jako jeden z rodzajów paliwa używanych w samochodach osobowych, a jego standardowa liczba oktanów znajduje się w przedziale 90-120.
Z jakich elementów składa się instalacja LPG?
Cały układ paliwowy w samochodzie, który związany jest z instalacją LPG zbudowany jest z kilku elementów, do których należeć obowiązkowo powinny:
- Zbiornik - Jest to stalowy pojemnik w którym przechowywane jest zatankowane przez nas paliwo
- Parownik - Jest to element, który nie tylko zmienia LPG ze stanu ciekłego w stan gazowy, ale także zmniejsza jego ciśnienie
- Wtryskiwacz - Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem tego elementu jest wtryskiwanie czy też dozowanie gazu LPG do kolektora (oczywiście w odpowiednio ustalonej ilości).
- Jednostka sterująca - Ten element sprawuje kontrolę nad ilością paliwa, które wtryskiwane jest do kolektora oraz tworzy odpowiednią mieszankę LPG
- Wielozawór - Ten element to nic innego jak swego rodzaju kontroler poziomu paliwa, które znajduje się w zbiorniku. Wynosić ono powinno nie więcej niż 80% całej pojemności danego zbiornika i właśnie w tym pomaga nam wielozawór
- Filtr fazy ciekłej - Jest to filtr, który zatrzymuje zanieczyszczenia mogące znaleźć się w płynnej formie gazu LPG
- Filtr fazy lotnej - Ma on podobną funkcję do wyżej wymienionego filtra, z tą jednak różnicą, że zatrzymuje on zanieczyszczenia gazu LPG w fazie lotnej
- Wlew paliwa - Ostatni, aczkolwiek niezbędny element całej instalacji LPG, bez którego niemożliwe by było zatankowanie samochodu.
Podział instalacji LPG
Instalacja LPG w samochodach dzieli się na kilka generacji takich jak:
- LPG I generacji - Najstarszy typ instalacji LPG, który nie jest sterowany elektronicznie.
- LPG II generacji - Podobna do poprzedniej instalacja LPG, która posiada już możliwość sterowania elektronicznego.
- LPG III generacji - Jest to system, który stosuje się w samochodach posiadających wielopunktowy wtrysk paliwa.
- LPG IV generacji - Stosowany w samochodach z systemem EOBD posiadający zawory sterowane elektronicznie. Zasilany jest on przy pomocy gazu w postaci lotnej.
- LPG V generacji - Podobnie jak wcześniejszy, instalację tą stosuje się w pojazdach z systemem EOBD. Oprócz tego samochody z tą generacją LPG muszą być wyposażone w katalizator, sondę lambda oraz wtrysk paliwa. Oparty jest on na systemie sekwencyjnego wtrysku gazu LPG w formie ciekłej.
Jak założyć instalację LPG w naszym samochodzie?
Wszystkie sprawy związane nie tylko z montażem, ale również naprawami systemu instalacji LPG w naszym samochodzie zlecić możemy pracownikom firmy Gaz Marko.