Artykuł sponsorowany

Wały korbowe w sprężarkach tłokowych – co warto wiedzieć?

Wały korbowe w sprężarkach tłokowych – co warto wiedzieć?
Wśród wielu sprężarek, najczęściej używanymi są te o napędzie tłokowym. Przez szereg lat zdążyły one udowodnić swoje wyjątkowe właściwości, do których zaliczyć należy wydajność, uniwersalność zastosowań, oraz względną bezawaryjność. Jednym z najważniejszych komponentów, składających się na całość sprężarki są wały korbowe. Co warto o nich wiedzieć oraz i w jaki sposób poradzić sobie z ich ewentualną awarią?

Wał korbowy – co to?

Wał korbowy jest elementem odpowiedzialnym za przekształcenie ruchu posuwistego, wywołanego przez pracę cylindrów, na ruch obrotowy. W budowie korbowodu wyróżnić można przede wszystkim czopy główne, czopy korbowe, przeciwciężar, tarczę koła zamachowego, oraz ramię wykorbienia, które łączy czopy. Jeżeli zaś chodzi o materiał zasadniczy, z którego wykonuje się wały korbowe, to jest nim oczywiście stal. W zdecydowanej większości używa się stali węglowej, a nie stopowej, która wykazuje znacznie lepsze właściwości wytrzymałościowe. Stal węglowa odporna jest również na agresywne środowisko pracy, czyli różnego rodzaju oleje lub smary. Wały korbowe, zresztą jak każdy z komponentów całego układu narażony jest na awarię. W zdecydowanej większości przypadków wynika ona ze zbyt długiej lub niewłaściwej eksploatacji. Dochodzi wtedy do odkształcenia się wału, co ma bezpośredni wpływ na pracę sprężarki.

Na całe szczęście wały korbowe są elementami, które podlegają procesowi regeneracji, aczkolwiek jest to skomplikowany i wieloetapowy proces. Aby naprawa dokonana została z troską o najmniejszy nawet detal, warto powierzyć ją profesjonalistom. Zdecydowanie zalicza się do nich firma Kompresortechnik, która dzięki swojemu ogromnemu doświadczeniu oraz nowoczesnemu zapleczu technicznemu, zdążyła wyrobić sobie opinię jednej z najlepszych w skali całego regionu. Co jeszcze warto wiedzieć o wałach korbowych?

Wały korbowe w sprężarkach tłokowych – co jeszcze warto wiedzieć?

Wszystkie wały korbowe produkowane są z wykorzystaniem specjalistycznie zaprojektowanych pras kuźniczych. Zdecydowanie najczęściej spotykane są wały kute, rzadziej wały żeliwne.  Od czego zależy kształt wału korbowego? Przede wszystkim od liczby i układu cylindrów oraz od kolejności ich zapłonu. Warto również wspomnieć o tym, iż na zakończeniu wału korbowego umieszczane są elementy takie jak koła zębate pompy oleju, napęd rozrządu, czy koło zamachowe. W jaki sposób zadbać o wał korbowy w sprężarce tłokowej? Przede wszystkim zadbać trzeba o to, aby olej odpowiedzialny za smarowanie elementów był zgodny z zaleceniami producenta.

Nie jest to proces, na którym warto oszczędzać, ponieważ może się to okazać bardzo pozorne. Ważne jest również to, aby nie bagatelizować pierwszych objawów wyeksploatowania wału korbowego, do których zaliczyć można spadek wydajności sprężarki, czy charakterystyczny hałas. Im szybciej wał zostanie oddany na regenerację, tym większa szansa na to, iż przebiegnie ona bardzo sprawnie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz