Artykuł sponsorowany

W jakich okolicznościach należy stosować warstwy mrozoochronne?

W jakich okolicznościach należy stosować warstwy mrozoochronne?

Każdej osobie zaangażowanej w wybudowanie i użytkowanie drogi - zarówno inwestorowi, wykonawcy jak i zwykłemu kierowcy - zależy na tym, by była ona trwała i solidna. W związku z tym w czasie jej powstawania spełnione muszą być liczne kryteria, dzięki którym wytrzyma ona w dobrym stanie przez długi czas.


Warstwa mrozoochronna to warstwa podbudowy pomocniczej, której zadaniem jest - oprócz oczywiście funkcji nośnych - ochrona nawierzchni drogi przed przemarzaniem oraz powodowanymi przez nie uszkodzeniami. W przypadku występowania złych warunków wodnych pełni ona także funkcję warstwy odsączającej. Stosowana jest natomiast zwłaszcza w wypadku budowania konstrukcji drogi na gruntach wysadzinowych i wątpliwych. Do pierwszej grupy zaliczają się podłoża spoiste: gliny, iły, torfy i namuły. Do grupy drugiej grunty sypkie: piaski pylaste, zwietrzeliny, rumosze, żwiry oraz pospółki gliniaste.


Dlaczego tak ważne jest, by w takich okolicznościach zastosować warstwę mrozoodporną? Grunty spoiste są bardzo wrażliwe na działanie mrozu i wody. Gdyby zostały wystawione na ich wpływ, mogłoby dojść do ich uplastycznienia. Odbiłoby się to na ich właściwościach geotechnicznych - stałyby się nienośne. Na skutek kapilarnego podciągu wód gruntowych oraz ich zamarzania (tworzenie się soczewek lodowych) mogłyby też powstać wysadziny, czyli zjawisko, w którym grunt spoisty podnosi się ku górze przemarzającej powierzchni. Podobnie negatywny wpływ woda wywiera także na grunty wątpliwe. Gdy warunki wodne są przeciętne lub złe, tego typu podłoża także zmniejszają swoją nośność. Jakie mogłyby być tego skutki? Droga mogłaby zostać na przykład miejscowo podniesiona. Przełożyłoby się to na jej uszkodzenie, chociażby popękanie. A im więcej daną drogą jeździ ciężkich samochodów ciężarowych, tym szkody te będą też większe.


Stosując odpowiednie metody, między innymi układając właśnie wspomnianą warstwę mrozoodporną, możliwe jest przeciwdziałanie takim niszczącym zjawiskom. Przed kapilarnym podciąganiem wody w wyższe warstwy może uchronić na przykład wykorzystanie folii kubełkowej. Stosuje się także certyfikowane kruszywo żużlowe (między innymi kruszywo hutnicze), pochodzące chociażby od firmy EkoProd Sp. z o.o. Ten doświadczony producent i dostawca posiada w swojej ofercie liczne kruszywa, chętnie wykorzystywane do wykonywania wielu części składowych dróg. Spełniają one liczne warunki określane odpowiednimi normami. Są więc między innymi szczelne i zagęszczalne. Cechują się dobrymi właściwościami izolacyjnymi i właśnie mrozoodpornością.


Jednak bardzo dobre kruszywo to nie wszystko. Oczywiście wiele zależy też od wykonawcy robót. Musi on odpowiednio je wbudować, wyprofilować i zagęścić. Musi także dbać o jego właściwą wilgotność i zabezpieczenie do czasu, gdy zostanie położona kolejna warstwa. Dzięki temu kruszywo to, użyte do wykonania warstwy mrozoodpornej, zachowa swoje właściwości i rzeczywiście spełni swoją rolę ochronną.


Gdy więc zachodzi potrzeba zastosowania takiej warstwy, warto skorzystać z oferty firmy EkoProd. Pozwoli to zyskać pewność, że użyte kruszywo będzie najlepszej jakości. Przełoży się to później na trwałość, solidność i bezpieczne użytkowanie danej drogi przez naprawdę długi czas.

Oceń artykuł (9)
2.7
Komentarze
Dodaj komentarz