Materiał Partnera

W jaki sposób dochodzi do zużycia silnika w samochodzie?

W jaki sposób dochodzi do zużycia silnika w samochodzie?

Silnik to serce każdego samochodu bez którego niemożliwa jest jazda. Niestety jego podzespoły ulegają powolnej degradacji już od pierwszego uruchomienia, choć dzięki prawidłowej eksploatacji możemy znacznie opóźnić ten proces. W jaki sposób dochodzi do niszczenia jednostki napędowej, jakie są jej przyczyny i co może w tym przypadku zrobić kierowca?

Z czego wynika nadmierne zużycie silnika?

Nadmierne zużycie jednostki napędowej jest często rezultatem niewłaściwego sposobu jazdy. Zbyt duże obciążenie nierozgrzanego jeszcze silnika oraz niepłynna jazda, mogą doprowadzić do chwilowego zaniku procesu smarowania olejem. Ten ostatni ma niebagatelny wpływ na jego pracę i odpowiada m.in. za smarowanie części, chłodzenie, uszczelnianie elementów będących w ruchu oraz oczyszczanie jednostki napędowej ze szkodliwych substancji. Aby olej mógł pełnić wszystkie te zadania, powinien być wymieniany w przedziale od 10 do 25 tys. km w zależności od zaleceń producenta. Bardzo niebezpieczny jest także jego niedobór, dlatego kierowca musi regularnie sprawdzać poziom oleju silnikowego w zbiorniku umieszczonym pod maską.

Nieprawidłowo przeprowadzony chiptuning

Chiptuning to metoda polegająca na zmodyfikowaniu oprogramowania odpowiadającego za sterowanie silnikiem, w wyniku czego można zwiększyć jego moc.  Niestety jeśli zostanie on przeprowadzony nieprofesjonalnie, narażamy się na zdecydowanie szybsze niszczenie jednostki napędowej.  Jak przyznaje doświadczony mechanik Paweł Ładziak, prowadzący warsztat samochodowy Autupablo w Zduńskiej Woli, metoda ta może przeciążać korbowody i tłoki, a także nadmiernie zwiększać ciśnienie w komorach spalania.

Niedobór płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy to kolejna ciecz, obok oleju silnikowego, która ma za zadanie chronić silniki samochodowe. Jeśli dojdzie do jego niedoboru, może to skutkować przegrzewaniem się jednostki napędowej, co w konsekwencji nieuchronnie doprowadzi do awarii. Jedną z najpoważniejszych jest pęknięcie pierścieni tłokowych lub głowicy, do których dochodzi w wyniku zbyt wysokiej temperatury w układzie.

Na koszt remontu silnika ma wpływ bardzo wiele elementów i zależy on m.in. od użytych części, a także stopnia zaawansowania samych prac. Orientacyjnie można uznać, że koszt tzw. małego remontu wyniesie około 2 tys. zł, natomiast dużego około 5 tys. zł. Ten drugi obejmuje m.in. szlifowanie cylindrów, wału korbowego, wymianę tłoków, pompy wody i pasków klinowych, przez co koszty rosną lawinowo. Możemy ich uniknąć właśnie dzięki właściwej technice jazdy, a także dbaniu o poziom oleju silnikowego, płynu chłodzącego i rozsądnemu tuningowaniu pojazdu.

Opracowanie:
Zduńska Wola, Paprocka 58
tel. 783 639 717
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz